lördag 8 augusti 2015

Mycket att göra

Mina vänner.

Tack för all uppmuntran när jag kungjorde att jag skall börja skriva igen. Men- så inträffar det att jag formligen drunknar i jobb. Jobb som är intressanta men ack så krävande. Jag måste förklara en del ting.

Jag är "Fleet Manager" för ett rederi. Vilket betyder att jag har det direkta driftansvaret för sju båtar. Sedan är vårt företag också "Shipping Agents". Och jag förlorade min assistenten min i mitten av Juli. Han fick ett bättre jobb som inspektör på Hurtigruten. Vilket betyder att jag måste göra två mans jobb.

Senaste veckan har vi haft tre agentbåtar. Plus att en av våra egna båtar måste genomföra en komplicerad radarinstallation medan man ligger inne från 1600- 0400. Och där måste man finna folk som har lust att jobba vid den tiden på dygnet. Så tillkommer det vanliga jobbet för att hålla de andra båtarna gående.

Agentverksamheten kräver också en hel del. Men ibland kul ting. Bland annat kom någon på att jag var Steamkunnig. Vilket innebar att jag var ombord på en stor Isländsk trålare och micklade med ånganläggningen under en sen kväll. Fann felet och fick tingen att gå som de skulle. Men jag presterade också att bränna arschelet på ett oisolerat steamrör. Så nu går jag omkring med ett stort brännsår just i samma nivå där svångremmen sitter. Vilket inte läker därför att svångremmen skaver.

I går kom serveringssdama på puben med den förlösande frågan: Varför tar jag inte hängslen i stället- BINGO- gjort från i morse. Men varför i he****e kom jag inte på det själv. Kan frågas.

I går kom allt på sin spets när den sista av agentbåtarna skulle segla. En Rysk Seismikbåt med 48 mans besättning. Och fullt kaos i det mesta- som vanligt. När allt lugnade sig var det "bara" att hämta 18 man på Flygplatsen klockan 21, få dem utklarerade ur Norge och transporterade ombord. Gränspolisen ställde välvilligt upp trots att det egentligen inte var någon på jobb (juste att dra in lite övertidspengar).

Men så kom det bara 10 man med flyget. Därför att 8 man trots bekräftad bokning och betalda biljetter inte kunde bli med Wideroes flight Kirkenes- Tromsoe. Överbokad. Och de placerades i stället på "NordNorge Runt" och kom till byen klockan 0030.

Och hur i h****e får jag Gränspolisen att ta tre timmar till. Men det gjorde de. Välvilligt. Så jag mötte nästa grupp, körde dem i maxi-taxi till snuthäcken och fick dem inklarerade. Utom en man som inte hade papiren i ordning. Lyckligt vis var det papirer som kapten och jag kunde utfärda gemensamt. Så efter en taxitur till så var alla klarerade. Vidare ombord på båten där lotsen väntade och så ut till havs med dem.

Däremellan var det en svipptur till Flyplassen för att leta efter en sjöfartsbok som en av gänget hade tappat. Lyckligtvis fann vi den också.

Så i går blev det jobb 06-02 i full speed utan matrast.

MEN NU. Nu har de här båtarna seglat och vi börjar med nya projekt och blanka papper.

Nytt inlägg i morgen .......


1 kommentar:

Unknown sa...

Verkligen ett spännande jobb.
Du verkar dock klara av det mesta, Bra påbrå kanske?