Var dag när Donkeyman reser till och från kursen på Chalmers måste han betala på spårvagnen eller på färjan. Resan kostar två kuponger därför att det är fritt byte inom 90 minuter i Götet.
Jämför man med kollektivtrafiken hemma i Tromsö så kan man bara konstatera att här tänker man stad. Trots att det är betydligt fler resande så är hållplatsuppehållen mycket kortare här. Bland annat därför att man har ett bättre biljettsystem.
Föraren kör vagnen. Det går inte att köpa biljett av honom. Vissa vagnar har en automat där man kan köpa biljett för 25 spänn. Men jag har ännu inte sett någon använda denna. De flesta har antingen ett månadskort eller så betalar man med 100:- kort. Vilket kan köpas i alla butiker, kiosker och på många andra platser.
Man stoppar kortet i automaten, trycker på 2 för två kuponger och så hoppar kortet upp igen. Då har automaten dragit bort 15,60 som resan kostar. När kortet börjar ta slut så stoppar man ned det gamla, då dras restvärdet bort sedan stoppar man ned det nya och kvarvarande belopp dras.
Man kan kliva på eller av genom alla dörrar i fordonet. Vilket gör att resan går både snabbt och bekvämt. Jämför man med Tromsö är detta mycket bättre. Hemma har man ett system där alla skall in genom framdörren och sticka in sina kort i en enda automat. Som går sakta som fanen. Och så säljer föraren kontantbiljetter. Detta system har man installerat till en summa av så många miljoner att det inte går att räkna till. Synd att man inte gjorde studiebesök här på västkusten innan. Med det enkla system som man har här i Götet skulle man sannolikt snabba upp bussarna märkbart.
Och systemet är säkert för idioter. Donkeyman presterade i morse att stoppa ned nyckelkortet till hotellrummet i automaten. I stället för 100-kortet. Till sitt försvar hävdar Donkeyman att det var tidigt på morgonen och att korten var snarlika.
Automaten å sin sida svarade med att köra nyckelkortet upp och ned några gånger varefter den enkelt och elegant och utan vidare kommentarer slukade det. Då upptäcker Donkeyman misstaget och provar att betala med rätt kort, vilket funkade alldeles utmärkt. Donkeyman känner till många liknande apparater som skulle fått tuppjuck och behövt reparatör efter att ha utsatts för liknande behandling.
Nu måste Donkeyman bara gå till receptionen och be om ett nytt nyckelkort.
På kursen har vi haft sjukvård hela förmiddagen och eftermiddagen skall ägnas åt ellära. I går var det ellära halva dagen och underhållssystem och haverier på eftermiddagen. Med ett mycket intressant föredrag hållet av en rutinerad skadereglerare och surveyor.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar