lördag 25 april 2009

Gränslös Sjöfart

Torbjörn Dalnäs
Gränslös Sjöfart
Sjöhistorisk Årsbok 2008-2009
Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm (2008)
ISBN 978-91-976923-4-2

Donkeyman har ägnat helgen åt att läsa Torbjörn Dalnäs senaste alster. Två gånger. Och han är djupt imponerad. Visst har Torbjörn producerat många fina ting genom åren men här går han upp i Elitserien. Detta är ett praktverk som bara måste finnas i hyllan hos var och en som är intresserad av sjöfart.

Visst är Donkeyman jävig. Herr "sjönalist" Dalnäs och Donkeyman har genom de senaste 30 åren svängt många bägare på stadens ölbulor och vi har gemensamt löst världens problem under långa nattsittningar. Och visst har Donkeyman tidigare förärats äran att recensera flera av Torbjörns böcker. Men detta ...... Donkeyman är mållös.

För de som inte vet så är Torbjörn Dalnäs något så sällsynt som en journalist som KAN sjöfart. Han började sin bana som sjöman och blev snart gnist (telegrafist). Efter att ha gått i land gick vägen genom diverse redaktioner innan han fick hand om "Maskinbefälet" och senare "Sjömannen". För att slutligen bli informationssekreterare på Sjöfartens Kultur- och Fritidsråd och redaktör för bladet "Utkik". Och har genom åren varit inblandad i så många högklassiga produkter att det inte går att räkna till. När det gäller sjöfartskultur finns det nog inte många som slår honom på fingrarna.

Den senaste boken är i grunden en komplett historik över den Svenska sjöfartens guldålder. Från den avsomnande segelfartygsepoken vid förra sekelskiftet och fram till i dag. Med ett bildmaterial som bara det är värt hela pengen. Det kommer att ta veckor innan Donkeyman har gått igenom alla bilder och analyserat dem. Textmassan utgör en historik som är så lättsamt skriven att man läser den som en spännande roman. Och som är redigerad på ett sätt som är typiskt redaktör Dalnäs. Intressanta sidospår och kopplingar till små detaljer här och där. Samt fullspäckat med information.

Donkeyman trodde han visste det mesta om modern Svensk rederihistoria. Men det var inte riktigt. Boken innehåller massor av ny information. Som är satt in i större sammanhang. Långa trender förklaras enkelt och elegant. Vi får lära känna sjöfartens män i form av de stora entrepenörerna. Men också sjömännen själva, fackbossarna och inte minst kulturen i form av konst, litteratur och visor. Allt - absolut allt - finns med och är satt in i sitt sammanhang.

Men Donkeyman måste ändå komma med en kritisk anmärkning. När Dalnäs ägnar egna kapitel åt linjetrafiken, kylsjöfarten, passagerartrafiken samt tank- och bulk så borde han också ha skapat plats för skogstransporterna. Hur man än vänder och vrider på det hela så har detta varit ryggraden i Svensk sjöfart genom hela den perioden som boken skildrar. Han nämner det mesta om den här trafiken på olika ställen i boken men där borde berättelsen ha knutits ihop bättre.

Under första halvan av förra seklet sysselsattes oräkneliga fartyg med skogsprodukter ut och kol eller koks som returlast. Och under efterkrigstiden har det gått mängder med fartyg från Östersjöhamnarna och ut över världen med exportvaror. På samma sätt har mycket av råvaran till skogsindustrin kommit genom sjöfartens försorg. Antingen i form av timmerbogsering, på pråm eller som fartygslast.

För övrigt har Svenska rederier specialiserade på skogstransporter inte bara fraktat varor från Svensk skogsindustri. Gorthons, Sea Link och allt vad de heter har fraktat Finska, Amerikanska och Canadensiska produkter över världshaven. Och än i dag går det ett helt paternosterverk med specialiserade fartyg mellan Norrlandskusten och kontinenten.

Men denna anmärkning förändrar inte saken. Detta är en måste-ha bok för den sjöfartsintresserade.

Den som vill läsa fler bokrecensioner av Donkeyman följder denna länk

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: