onsdag 25 juni 2008

Trafikledningscentralen i Vardø

Donkeyman har skrivit flera artiklar om Distriktspolitik, Jordbruk och liknande frågor. Här är länkar till ett par av dessa Distriktspolitik och Lantbruket. Men det finns fler intressanta aspekter på detta ämne.

Donkeyman vill i dag peka på ytterligare ett sätt att få slut på statliga pengar. Då tänker han på trafikledningscentralen i Vardø.

Vardø är en plats som ligger längst ut mot Nordost. En utpost längst bort i Finnmark. Som en gång i tiden var en viktig fiskehamn och där försvaret hade stor verksamhet. Men det var innan modern teknik förändrade situationen. Nu är Vardø en hårt drabbad avfolkningsbygd som akut behöver få tillförsel av nya arbetsplatser. Om platsen över huvud taget skall överleva.

Därmed har man bestämt att Sjöfarten skall förlägga en trafikledningscentral för Norra Norge dit. Vilket skall skapa ett antal arbetsplatser. Men det finns några problem. För det första är det väldigt få (för att inte säga inga) arbetslösa i Vardø som är kvalificerade för detta arbete.

För det andra finns det inte något som helst annat skäl än just distriktspolitik att lägga den här verksamheten just till Vardø. Rent tekniskt sett kunde de här människorna lika gärna sitta i Indien. Eller i Haugesund, dit Sjøfartsdirektoratet har flyttat. Eller möjligen i Aalesund där Kystverket ligger. Eller göra som i Sverige där all sådan här verksamhet ligger samlad i Göteborg.

I praktiken snackar vi om ett par dussin jobb. Och första året var det några familjer som flyttade till Vardø för att jobba där. Men redan efter något år hade dessa flytt därifrån igen. Av olika skäl. Men det hör nog till saken att det inte är var person som kan trivas på en så pass "remote" plats som just Vardø.

Sedan kom en lång period när man hade stora problem med att över huvud taget få verksamheten att fungera eftersom det "inte fanns folk". Men numera har man löst problemet. Man anställer folk på samma villkor som inom oljeverksamheten. Jobba 2 veckor och fri 4. Bo var du vill med fri resa till Vardø och fri hybel under arbetsperioderna. Vilket har boostat antalet sökande till de här jobben.

Men på vilket sätt utvecklar detta samhället i just Vardø. Bortsett från att någon måste sälja mjölk, bröd och kaffe till de här människorna. Och hur mycket fördyras själva verksamheten, det vill säga trafikledning utmed kusten i NordNorge. Och från vilken budget hämtas de pengarna? Donkeyman misstänker starkt att om man hade centraliserat hela landets övervakning till exempel till Haugesund så hade vi haft råd med en betydligt bättre verksamhet.

Inga kommentarer: