onsdag 9 april 2008

Tromsøtrafiken (5)

Nu skall Donkeyman behandla situationen på Sørøya.

Där har man byggt stora bostadsområden som Strandkanten, Sjøstranda, Bjerkakerstranda och inte minst Fagereng. Vart och ett av dessa innehåller mer folk än många Norska städer. Dessutom har existerande villaområden förtätats kraftig. Något som innebär att befolkningstalet har ökat kraftigt. Men man har inte gjort något som helst åt vägarna. Bortsett från att man har lagt 30-zoner med gupp överallt. Vilket som jag påpekat tidigare inte ökar säkerheten utan enbart tryggheten.

Huvudtrafiken till Fageräng går rätt genom villaområden. En stor del av Fagerängbilisterna kör Senjavegen - Bekkevollvegen vilket också är skolväg till massor av ungar.

Så här skulle man ha gjort INNAN man började bygga:

Strandvegen - Kvaløyvegen skulle ha rustats upp ordentligt. Man skulle ha reducerat hårt i antalet infarter. Så skulle man ha byggt gång- och cykelbanor, förbättrat belysningen, satt upp bullerskärmar, gjort lokalgator och markerat ordentliga övergångsställen. Vägen skulle i huvudsak tillåta 50 alt 60 km/tim. Bortsett från en kort 30-zon med gupp just vid Bjerkaker skole.

Så skulle man ha stängt av alla genomfartsmöjligheter tvärs över ön. Nästa körväg tvärs över ön skulle varit Kirkegårdsvegen - Langnesvegen. Som också borde ha rustats upp. Samt Langnestunneln givetvis. All annan trafik skulle ha ledits ut till den nya huvudvägen runt Sørøya. Med bruk av ett fåtal deciderade matargator (Melkevegen, Bjerkakervegen, Mellomvegen, Vesterlivegen, Hornsundvegen.

Den naturliga körvägen från Fagereng till Nordbyen skulle då bli Kvaløyvegen - Langnestunneln. Och till Sørbyen skulle man kört Kvaløyvegen - Strandvegen.

I Fagereng borde Hornsundvegen ha varit utfart från hela Wanny Wollstadsområdet. Leo Seppola skulle lagts igen upp mot Nordpolvegen. Och endast bussen skulle kunna köra förbi skolan på L. Seppolas veg. Med bussbom. Då hade man förbättrat trafikmiljön högst avsevärt på den nya Fagereng skole. Dess värre har man byggt Hornsundvegen på ett sådant sätt att det blir svårt att "rätta till" detta.

Detta skulle ha skapat en trafiksituation som är helt analog med förhållandena i Gimle - Isrenna - Stakkevollan - Hamna samt runt Workinnmarka. Plus stora delar av Fastlandet och Kvaløya. Och jag tvivlar starkt på att de boende i de områdena skulle vilja ha fri genomfart a la Sørøya. Därför att det är bevisat bortom allt tvivel vid internationell forskning att trafiksanering är det enda fungerande sättet att skapa god miljö i bostadsområden.

För övrigt är det normalt att först bygga infrastrukturen i form av vägar, skolor etc. Därefter bygger man bostadsområden. Men här i Tromsø gör man precis tvärt om. Först bygger man bostäder. Därefter krånglar man i 10 år om hur trafik och skolor skall anordnas.

Se för övrigt: Tromsötrafiken (1), (2), (3), (4)

Inga kommentarer: