Donkeyman skall framföra sina enkla åsikter om trafiken i Tromsø i stort och i smått. Först kommer ett par artiklar om ämnet trafiksäkerhet. Kommunen investerar ju ganska många millar i skyltning, fartsgupp och en mängd andra ting. Pengar som Donkeyman menar kunde ha fått betydligt bättre effekt på andra sätt.
I denna första artikel skall jag gå igenom några av de största trafikfällorna. Med hänsyn på så kallade "mjuka" trafikanter. Det vill säga ställen där fotgängare och cyklister löper stor fara att komma i närkontakt med bilar. Här är 10 sådana platser. Utan inbördes rangordning:
1. Richard Withs Plass
Övergångsställena från Sagahörnet mot gamla Telehuset och mot Eydis Hansen stenen är byns kanske allra farligaste. Dessa vilar i beckmörker under stor del av året. Detta är ett stråk med många fotgängare som passerar norr-syd i byen. Och bilisterna har en ganska rörig trafiksituation med andra bilister som kommer ut från sneda korsningar. I detta område är det dagligen mängder av olyckstillbud.
Åtgärd: Se till att få upp belysning - detta är "urgent". På längre sikt bör hela centrumområdet trafiksaneras.
2. Krysset Bjørnøygata - Strandvegen
Bjørnøygata kryssar Strandvegen i skarp vinkel. Synnerligen dålig sikt gör att antalet kollisioner är stort. Många cyklister blir nedmejade här. Bland annat en väninna till Donkeyman.
Åtgård: Stäng utfart Bjørnøygata - Strandvegen. Låt bilisterna köra ut Melkevegen i stället. Och se till att villaägaren i krysset vid Melkevegen rensar hörnet från vildvuxna buskager. Bussen kan tillåtas fortsätta köra ut från Bjørnøygata som tidigare. Från en buss har man nämligen betydligt bättre sikt än från en personbil i den här sortens kryss.
3. Bekkevollvegen - Senjavegen
Sedan Fagereng bebyggdes har denna vägen blivit huvudväg till ett bostadsområde som innehåller lika många invånare som ett halvdussin normala Finnmarkskommuner. Den sista lilla biten upp mot Holtvägen är Bekkevollvägen så smal att den inte ens medger möten. Dessutom är vägbelysningen helt undermålig. Och denna tätt trafikerade väg är skolväg för hundratals barn på Sommerlyst skola. Donkeyman vågar garantera att något liknande detta aldrig skulle ha accepterats i Sverige.....
Åtgärd: Total trafiksanering av Sørøya. Donkeyman återkommer med en hel artikel om detta.
4. Veslefrikkbakken
Denna backe är hårt trafikerad av både bussar och bilar. Samtidigt ligger den på en höjd där geografiska förhållanden skapar blixthalka. Var vinter glider bussar och bilar fritt omkring här när vädret slår om. Samtidigt är gångvägar och cykelbanor i området designade av en id****t. Vilket innebär att Veslefrikkvägen attraherar många fotgängare och cyklister. Detta är trots allt huvudväg för många som skall till Universitetet eller Sjukhuset. Ovanpå detta är vägbelysningen helt undermålig.
Åtgärd: Få upp ordentlig belysning. Ombyggnad av hela gång- och cykelvägnätet till en design som gör att folk faktiskt använder detta. Förbättrad vinterväghållning vore också till stor hjälp. Det vill säga sandning direkt när vädret slår om. Ett alternativ är att minska taxi- och busstrafiken genom ökat bruk av Breivikatunnelen.
5. Kongsbakken / Petersborggata
Kongsbakken är vid vinterförhållanden hal och svår att komma upp igenom. Den som tvingas stoppa i något av kryssen får ofta svårt att komma i gång igen. På bägge sidor av backen ligger det stora skolor (Kongsbakken och Gyllenborg). Detta skapar stor gångtrafik vid övergångsställena. Nu har man 30-zon vilket är mest på papperet eftersom den som kör uppöver backen strävar att hålla högst möjliga fart för att över huvud taget inte fastna.
Åtgärd: Det går inte att bygga om kryssen till något som är bättre. En jätteinvestering i tunnlar för fotgängare skulle möjligen göra nytta men det är i så fall fråga om väldigt mycket pengar. Den enda fungerande åtgärden är att minska trafiken. Det vill säga - se till att trafik till andra sidan av Tromsøya väljer tunnelsystemet i stället. Kongsbakken borde också få förbättrat vinterväghåll.
6. UNN
Det kan verka förvånande att föra upp UNN på denna lista. Men hela trafiklösningen runt UNN är undermålig och skapar onödiga risker. Trots tillgång till stora arealer har man lyckats genomföra en trafiklösning som skapar kaos när mängder av bilar skall lämna eller hämta folk vid stora ingången. Dessutom är hela området täckt med is vintertid. Den yta med tak och värme under som finns utanför huvudentrén används som parkeringsplats för landsortstaxi. Undertecknad har med egna ögon sett flera allvarliga olyckstillbud på detta område. Det hade inte kostat fem öre mer att göra en fungerande trafiklösning.
Åtgärd: Börja om från början. Designa ett helt nytt trafikkoncept för busshållplats, taxistation och "kiss and ride"-zon. Om det finns någon rättvisa i den här världen är de ansvariga bakom dagens system arbetslösa.
7. Dramsvegen
Detta är huvudvägen till UNN, UiTø och en mängd bostadsområden. Här går en mängd tunga busslinjer, det är en stadig ström av taxibilar samt mängder med fotgängare och cyklister. Det är dagliga konflikter mellan mjuka och hårda trafikanter. Sedan ett antal år finns Breivikatunneln som borde avlasta Dramsvegen. Dess värre är Tromsøværingarna allt för konservativa i sitt vägval. Man kräver att droskorna skall köra Dramsvegen trots att Breivikatunnelen är mycket snabbare.
Åtgärd: Få väck taxitrafiken och reducera busstrafiken. Sätt upp en bussbom vid krysset mot Veslefrikkvegen. När Dramsvägen stängdes för allmän trafik behövde droskorna fortfarande använda den för att inte fastna nere på Stakkevollvegen. Sedan dess har Tromsøysundtunnelen och Breivikatunnelen byggts. Låt Dramsvegen vara buss- och cykelgata enbart. Men även huvudbusslinjen UNN - Uitø - Sentrum borde gå genom Breivikatunnelen. Enbart en lokalbusslinje skulle gå på Dramsvegen.
8. Ringvegen
Man har byggt upp stora bostadsområden i Hamna / Bjørnebekken utan att bygga en ordentlig väg till området. Sedan har man byggt Langnes skola som i huvudsak är skola för barnen från Hamna. Men det finns inte någon förnuftig gång- eller cykelväg. Detta är i det närmaste kriminellt och är ett typexempel på Tromsø kommuns undermåliga trafikpolitik.
Åtgärd: Bygg gång- och cykelväg. Från WC-vägens ände och upp till Hamna är det bara några hundra meter. Det skulle inte kosta många spänn att ordna en acceptabel skolväg åt ungarna. Dessutom behövs givetvis gång- och cykelväg utmed Ringvägen men det är ett betydligt större projekt.
9. Strandvegen
Ett direkt parallellfall till Hamna. För mina Svenska läsare är det en god Norgeshistoria att man bygger bostadsområden som lika stora som vissa NordNorska städer utan att det finns fungerande vägar dit. Fagereng, Bjerkakerstranda, Sjøstranda och Strandkanten saknar acceptabla vägar, gångvägar och cykelbanor. Här bor tusentals människor. Samtidigt pågår en omfattande förtätning av bebyggelsen i de gamla villaområdena på hela Sørøya. Donkeyman ser detta som en politisk konkurs. Eller som ett exempel på skandalös brist på kommunal handlingsförmåga. I länder med fungerande trafikpolitik (t.ex. Danmark och Sverige skulle detta inte vara möjligt). Det är bara ett under som gör att inte människoliv går förlorade i denna röra av bilar, bussar, vagntåg, fotgängare och cyklister.
Åtgärd: Donkeyman återkommer med en hel artikel om trafiksituationen på Sørøya. Med några enkla förslag.
10. Flygplatsen
Detta är ett parallellfall till UNN. Ett stort prestigebygge där man helt och hållet har glömt bort trafikmiljön utanför terminalen. Här parkerar folk på trottoarer, på övergångsställen, på gräsmattor och så springer man kors och tvärs över buss- och taxifältena för att hinna in i terminalen i tid. Hela flygplatsens trafikorganisation är ett skräckexempel på hur man inte bör trafikplanera. (I likhet med situationen vid de flesta andra offentliga byggen i kommunen såsom Rådhuset, Elisabethsenteret med mera.)
Åtgärd: Börja om från början. Tänk radikalt nytt och förändra hela upplägget.....
fredag 22 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar