Donkeyman har inte skrivit någon artikel på drygt en vecka. Vilket inte förvånar dem som känner honom sedan gammalt. De vet nämligen att han är Sveriges mest lovande författare. Han lovar och lovar och lovar att lämna manus men det kommer inte förrän i det absolut sista ögonblicket.
Men nu har han stora ting att rapportera. Donkeyman har nämligen (åtmindstone tillfälligt) gått tillbaka till basics, det vill säga sjölivet.
De senaste 15 åren har Donkeyman navigerat skrivbord. Han har administrerat fartyg från en bekväm och välavlönad stol på ett rederikontor. Under perioden har han hunnit med flera olika titlar och arbetsuppgifter: "Superintendent" eller "Ship Manager" som det också heter i en del rederier, "Fleet Manager", "Quality and Safety Manager" samt "Independant Consultant and Surveyor". Och så har han spätt på med en del pass som droskchaffis i den stora metropolen Tromsø.
Så eftersom han inte har seglat aktivt sedan 1993 var det nödvändigt med att gå en så kallad "Refreshment Course" på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Något som resulterade i ett antal artiklar under taben "Resebrev".
Detta ägde rum i Oktober. Efter vederbörlig läkarundersökning och fotografering kunde han så skicka in en liten trave med papirer till Sjöfartsverket (tillsammans med en liten slant) och efter någon månad låg det ett "Certificate of Competency as Chief Engineer with no restrictions" i posten uppe i "Donkeyman Towers" i centrala Tromsø.
För någon vecka sedan genomgick Donkeyman så alla de klassiska ritualerna. Han gick till "Anthonys Salong" på Storgata och fick en sjömansklipp, han tog en nödvändig sjapprond genom Ølhallen, Jernbanen och de andra vattenhålen, han gjorde färdigt alla pågående kundprojekt, han sade upp all droskkörning, han packade sjösäcken och kofferten, han hade en avskedsfest med jourhavande fästmö och installerade henne som lägenhetsvakt. Varefter det blev buss till Narvik, restaurangvagn till Mellansel och buss till Ö-vik och vidare till Husum.
Så nu är Donkeyman installerad som maskinchef på den stolta bogserbåten och isbrytaren "Kämpe" som är stationerad i "Port of Husum". Ett jobb som han för övrigt hade under en period för 20 år sedan också. Fast då drog den samma båten timmer.
Man kan alltå säga att Donkeyman mjukstartar sjömanslivet på nytt med en båt som till stor del ligger i hamn. Och som han känner sedan gammalt. Med bekväm tillgång till TV, Radio, Tidningar, Butik, Internet och andra livets goder.
Och i går (Fredag) klippte kylan till och kvicksilvret slank ned under -20. Vilket ledde till årets första skarpa uppdrag. En runda i hamnen för att rensa upp nyis och få den på drift utåt för att underlätta avgången för en massabåt och ankomsten för två virkesbåtar.
Men i dag (Lördag) är gradstocken uppe just under noll igen. Och Donkeyman sitter ensam ombord, lyssnar på radio och skriver denna artikel.
Under etiketten "Sjörapport" kommer framöver små rapporter om aktiviteten ombord här på "Nordens Paris". Och givetvis kommer det vanliga filosoferandet runt allt och alla. Och nu har Donkeyman tid att skriva så det är bara att trimma PC:n och läsa. Om inte något speciellt inträffar blir det nog en artikel om Norge och EU i morgon (det är bäst att passa på när man är på avstånd så inte Tromsøværingarna kommer åt att rulla Donkeyman i tjära och fjäder bara för att han är EU-positiv).
lördag 17 januari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Godt å se at du er ombord igjen. Jeg regnet med at du var i bevegelse mellom Tromsø og Sverige og at et nytt innlegg ville dukke opp snart.
Jeg håper jobben svarer til alle dine forventninger, og at det er bra for kropp og sjel å få seg en tur ut på havet igjen.
Vi hörs! ;-)
Klem, Jill
Skicka en kommentar