onsdag 6 januari 2010

Vintersjöfart



Denna trettondag jul skall jag visa några nytagna bilder från min arbetsplats ombord på Husums hamnisbrytare "Kämpe". Vi var ute och assisterade ett par båtar in till kaj i går kväll. Det var "Forte" som skall lasta pappersmassa med början i morgon och så var det "Dutch Emerald" som håller på att lossa 6000 ton kaustic soda. De blir klara någon gång i natt och då skall vi ut igen och hjälpa dem att komma härifrån.

Första bilden visar ett tjusigt stilleben som vår matros har organiserat. Det är vinterns viktigaste redskap. Isklubban, snöskyffeln och piassavakvasten.

Temperaturen mitt på dagen är -15 men det var runt -20 i natt och blir det kommande natt igen.




Detta är den tjusiga utsikt som jag har från min hytt och från mitt kontor.

Den stora byggnaden med skorstenarna på är den stora ångpannan på fabriken. Det händer att vi tar hissen upp till taket för att spana på isläget.

Då åker man alltså till den 28:e våningen ...





Detta är vad jag ser om jag kikar akterut på styrbords sida.

Den röda båten som sticker fram är en lotsbåt.

Själva hamnen ligger bakom de här byggnaderna. Vi ligger väl skyddade en bit upp i en liten älv som heter "Husån".








Utsikten föröver på styrbords sida är inte heller särdeles upphetsande.

Den blå containern är vår förrådscontainer som vi också har inrett till verkstad. Prylar som behöver stå inomhus har vi på annan plats i fabriken. Och så har vi ju en del ombord också men vi försöker begränsa det lite grand.

Skall jag gå i land passerar jag containern och går vidare förbi en kontorsbyggnad så kommer jag upp till den välbevakade "gaten".





På fartygets babordssida däremot är det betydligt trevligare vyer.

Byggnaden är ett reningsverk men sedan är det faktiskt lite Norrländsk natur att se också.

Och som synes ligger isen på Husån och på Gideälven som kommer fram i bilden.




Detta slutligen är vyn föröver mot babord. Man ser en liten privatägd bogserbåt samt den "mycket blåsiga" bro som jag måste passera för att komma till "Första Sjappet" som ligger just efter brofästet till vänster.

Sjappet utgörs av den så kallade "Husumgrillen" som är precis vad det låter som. En korvkiosk med traditionellt program. Men - till skillnad från de flesta korvmackar så har den här rättigheter att sälja starköl, vin och brännvin.

Det är alltså dit man går för att ta sig en pilsner och en "stänkare".

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

K sa...

;-)
"Jag har hittat allt man kan önska sig i en blå container..."

David Shutrick var det väl som gjorde den låten vill jag minnas.