fredag 15 augusti 2008

Nattåget

Donkeymans hemresa från Ö-vik gick med buss till Sollefteå där han "slog ihjäl" några timmar på puben innan det blev buss till Långsele och påstigning på Nattåget igen.

Och här kom han i åtnjutande av en annan del av SJ:s service. När Donkeyman anlände till stationen passerade det sydgående nattåget si så där 20 minuter försenat. Tittade man på den antagligen ganska påkostade infoskärmen så fanns det inte några uppgifter om försening. Vare sig på detta tåg eller på det nordgående som Donkeyman skulle ta.

Inne i väntsalen var det visserligen varmt och gott men det fanns inte någon form av kontaktmöjlighet till "någon som visste något". Inte heller fanns någon infoskärm, däremot fanns det anslaget en två år gammal tidtabell.

Inte f***n kom det något tåg. Donkeyman och jourhavande väntade och väntade. Medan godstågen passerade i en strid ström. Så Donkeyman labbade runt lite grand och hittade en lokförare som just gått av sitt pass. Han visste att tåget var lite försenat men inte hur mycket. Men kom med den sarkastiska kommentaren: "Vi vet inte något om passagerartågen - och det verkar som om de själva inte vet så mycket heller....."

Så dök det upp någon som antagligen var tågklarerare eller något liknande. Han skulle i vart fall in i kontorsdelen på stationen. "Vad f***n, står det inte något på skärmen". Och så fiskade han upp mobilen och ringde "han som vet". Med resultat att Donkeyman fick besked om att tåget skulle komma 01.30 (dvs nära 2 tim sent) och komma in på spår 1.

Sedan stannade det ett godståg på spår 1 och stod där till klockan passerat 01.30. Vilket gjorde Donkeyman lite orolig. Antag att nattåget kommer in på 2 eller 3 - hur skall man komma dit. På skärmen hade tåget försvunnit för länge sedan. Men plötsligt så blippade det upp igen. Med information om ny tid 01.45. Och godståget rasslade vidare i natten. Och äntligen kom Donkeymans tåg.

Men SJ hade ordnat nya förbindelser för dem som skulle ha byten till bussar vid de olika stationerna i Norrbotten. Man spenderade till och med taxi från Gällivare till Pajala. Men på Norsk sida hade man inte samma kontakter. Donkeyman minns den "gamla goda" tiden när Narvik var bemannat och TIRB höll en extrabuss i timmar för resenärerna till Tromsø. Nu verkade det som om de inte ens visste vart de skulle ringa. Tågmästaren beklagade mycket och erkände mellan fyra ögon att "det nog inte var så goda vibbar mellan SJ och kontakterna på Norsk sida". Men eftersom tåget ruskade på ganska snabbt så hann vi bussen med några minuters marginal. Annars hade det uppstått en intressant situation - skulle SJ ha spenderat taxi för att köra i kapp bussen.

Nödlösning B i samband med försenat tåg vore givetvis att ta taxi från Riksgränsen till Trældal eller Bjerkvik. Då sparar man så pass att man klarar upp mot 3 1/2 timmes försening på tåget. Men den hade man aldrig tänkt på ombord. Den duger också för bussarna mot Harstad, Vesterålen och Lofoten. Så i framtiden kanske Taxi i Bjerkvik får sig en signal när tåget är försinkat.

1 kommentar:

Anonym sa...

l?rt en masse