lördag 2 augusti 2008

Busspriserna

Samtidigt som våra politruker både på bas- och riksplan uttalar hur viktigt det är att öka kollektivtrafikens andel av transporterna så höjer de lokala företagen taxorna. Givetvis på order av fylkesadministrationen som betalar för gillet.

Donkeyman konstaterar att de röd/gröna med en dåres envishet påpekar hur viktigt det är att dessa företag ägs av samhället. Eller som det är i dag - Hurtigruten Group ASA, som i sin tur ägs av diverse så kallade samhällsnyttiga företag. I verkligheten märker man inte någon som helst skillnad gentemot de områden där kollektivtrafiken utföres av privata företag. Jag har hört många Finnmarkingar som säger att det faktiskt blev bättre när FFR (Finnmark Fylkesrederi) togs över av Connex, numera Veolia.

Internationellt har det gjorts många undersökningar kring vad som kan styra över resande till kollektivtrafik. Alla resultat visar att den avgörande faktorn är standard på fordon, tidtabeller och trafikutförande. Medan priset är sekundärt. Vilket innebär att en fattig fylkeskommun som har ett starkt intresse för att öka kollektivtrafikens andel skall prioritera standard framför pris. Inom vissa gränser givetvis.

Den modell för prishöjning som man nu använder, det vill säga ett procentuellt påslag rätt över hela "fjöla" är sannolikt den sämsta. Man gör ganska stora höjningar, i krontal räknat, på de längre linjerna och slår på ett par spänn på bybussarna. Problemet är bara att buss och båt på längre sträckor är ganska dyrt redan som det är. Det behövs inte någon större höjning för att bilkörning skall bli attraktivt. För bybussarna betyder någon enstaka spänn inte speciellt mycket.

Men bybussarna borde ändå ha ett helt annat taxesystem för att snabba på resorna. För att styra över från kontantbetalning till diverse kort så borde en kontantbiljett köpt ombord i bussen kosta radikalt mer än dagens 25 kronor. Ett rimligt pris vore kanske 40 eller 50 kronor. Medan en biljett köpt i förköp skulle kosta typ 20 kronor. Det vill säga ungefär hälften. Detta system skulle korta ned restiden eftersom man har så långsam biljettering i Tromsøs bybussar.

Sedan har vissa politiker tagit till orda för så kallad Nolltaxa. Dess värre har studiebesök för skattebetalarnas pengar blivit fult. Även om det kan vara aldrig så lärorikt. Men på det området finns det ett alldeles utmärkt studieobjekt. Donkeyman tänker på den Belgiska staden Hasselt.

Hasselt är ungefär lika stor som Tromsø. Vidare har man i likhet med Tromsø ett tättbyggt och koncentrerat stadscentrum. Det man har gjort är att man dels har gjort centrum till ett område som fungerar helt på de gåendes villkor, totalt utan genomfartstrafik och med mycket begränsad lokaltrafik. Så införde man nolltaxa på kollektivtrafiken för cirka 10 år sedan. Samtidigt som man radikalt förändrade och förbättrade linjenätet och standarden. Detta har ledit till en ökning av kollektivandelen på bortåt 900 (niohundra) procent. Utan dramatiska kostnadsökningar sedan man kunnat spara på vägbyggnad- och underhåll i stället.

Sedan måste Donkeyman i rättvisans namn påpeka att det har gjorts totalt misslyckade försök med nolltaxa på andra ställen. Skillnaden med Hasselt är att där har man gjort ett konsekvent geomfört och väl genomtänkt projekt som har kopplats med en stor mängd med andra åtgärder som inte har med busstaxorna att göra.

Donkeyman har faktiskt varit i Hasselt. Dels för att studera kollektivtrafiken men också för att besöka det Belgiska genevermuséet. Ett museum som gör ett besök i Hasselt till en ren njutning. Till och med av en sådan kaliber att även våra lokala politruker skulle ha stor nytta och nöje av att göra ett studiebesök.

Nu betvivlar Donkeyman starkt att Tromsøs politruker är i stånd till att genomföra något så stort och väl genomtänkt som projektet i Hasselt. Så det får nog bli vid det vanliga. Med halvdana och dåligt genomtänkta lösningar. Som kostar en massa pengar.

Om man verkligen VILL föra över trafik till kollektivtrafiken så finns det en självklar åtgärd som man kan kopiera rätt av från Sverige. Men den ligger på Stortingsnivå. Man måste först ändra på skattereglerna. Det innebär - OM man inte tjänar två timmar per dag räknat från dörr till dörr i arbetsresa så får man enbart dra av kostnaden för busskortet. Men då skall man också minnas att lokala busskort är betydligt billigare i den närmste Öststaten. Och OM då trafikbolaget sätter in ett par bussar morgon- och kväll som passar de vanligaste arbetstiderna så tar man bort bilavdraget för nästan alla som bor utmed linjen. Vilket visat sig vara ett synnerligen verkningsfullt styrmedel riktat mot dem som bor i "halvbebyggda" områden ett par mil från ett bycentrum. Därmed betalar man med lätthet kostnaden för dessa extra bussturer från områden där bussen tidigare bara gick som skolskjuts.

Donkeyman har mycket att säga om kollektivtrafiken - och skall göra det i framtida inlägg.

Inga kommentarer: