söndag 7 oktober 2007

Tromsøalliansen

Nu har man offentliggjort Tromsøs egen variant av "Soria Moria". "Tromsøalliansen" har skapats. Den består av AP, SV, SP och V. Det vill säga en utvidgad röd / grön församling.

Sedan förra valet har alltså både Senterpartiet och Venstre bytt sida och gått in i formaliserat samarbete med AP och SV. Vilket ger byen en majoritetsstyrelse. Men partierna kommer att upptäcka att "köttvikten" är ganska olika. AP är betydligt större än de tre andra sekterna är tillsammans. Så det blir intressant att se vad de får igenom i rent praktisk politik när de stolta deklarationerna är glömda och det dagliga arbetet börjar. Några trevliga och väl avlönade poster blir det väl alltid. Men blir det konkret politiskt inflytande ???

Man har publicerat en gemensam deklaration. Som i mina ögon innehåller väldigt mycket luft i form av svulstiga löften. Men ganska få konkreta punkter. Donkeyman tror inte folk flest kommer att märka någon större skillnad mot tidigare. Tromsø kommun är och kommer att fortsätta att vara direkt dålig på näringspolitik, trafikpolitik, plan- & byggnadsfrågor samt åldringsvård. Så är man lite bättre på daghem och skola. Visserligen innehåller programmet för Tromsøalliansen några löften. Men jag tror det blir "business as usual".

Det som betyder mest på lång sikt är nog arbetet för OL 2018. Om man vinner fram här kommer det att betyda mer för byen än något annat. För det första får vi en massiv utbyggnad av infrastruktur som aldrig skulle komma till stånd annars. Men lika viktigt är att ett OL kommer att definitivt sätta en punkt på det småstadstänkande som styr denna kommunen i stort och smått. Trots att staden nu börjar få behov av de strukturer som finns i en lite större stad.

Utifrån den parlamentariska situation som nu råder här i byen så tror jag att detta var den näst bästa lösningen.

Absolut bäst hade en koalition mellan AP och H varit. Men som jag skrivit tidigare - de bägge partierna behöver varandra som motståndare. Trots att man har ett betydande gemensamt tankegods. Det största problemet ligger nog i AP:s nästan religiösa motvilja mot privata lösningar. Så länge den ideologiska sidan behåller makten inom AP kommer man sannolikt att behålla denna inställning. Men förr eller senare svänger pendeln och pragmatikerna återtar makten (som i Sverige). Och då blir en allians med Høyre nödvändig, bland annat för att hålla FrP borta från inflytande.

Rent konkret innebär dagens överenskommelse att RV har isolerats och lämnas utan inflytande. Precis som FrP och H. Att SV har vice ordförande och är med i alliansen innebär lite för vänstersidan. SV har i praktisk politik visat sig vara helt tandlösa. Något som väljarna som bekant har upptäckt. Däremot skall det bli intressant att se vad Venstres väljare anser om att deras parti plötsligt har blivit stödparti för vänstersidan.

Och Venstre blir onekligen intressant att följa framöver. Hur kommer byens mest negativt inställda politiker kommer att agera i framtiden. Jag tänker då på Marie Fangel. Under mina 20 år här i byen har jag ännu aldrig sett henne säga: "Detta var ett bra förslag. Det stödjer jag". Fangels politiska budskap är enbart negativt: "Stoppa, hindra, protestera, aktionera". Hur skall detta gå när hon personligen utgör parlamentariskt underlag för det parti som orsakat så många av hennes sura uppstötningar ?? Blir hon lika foglig som SV - arna visat sig vara. Har AP nu skaffat sig ännu en pudel ???

Slutligen måste jag medge att jag kommer att sakna SP:s Geir Finne. Hans efterträdare vet jag inte något om. Men Finne känner jag och han har alltid varit en frisk fläkt. Med många radikala förslag. Dessutom en genomhederlig person som kostade på sig att säga vad han ansåg utan taktiska baktankar. Även om det inte alltid var Politiskt Korrekt. Egentligen hade nog han hamnat i fel parti men en person som var så lite PK som Finne hade nog inte kunnat göra karriär i ett större parti.

Inga kommentarer: