fredag 6 mars 2009

Isbrytning

Nedan visas det stolta fartyget "Kämpe" där "yours truly" tillbringar sina dagar under denna vinter. Och trots den tämligen milda vintern har hästkrafterna fått bjuda till vid några tillfällen.

Donkeyman har för övrigt ett förflutet i samma fartyg. För ganska exakt 20 år sedan tillbringade han en period ombord som maskinchef. Den gången gick hon som timmerbogserare sommartid och som hamnbåt i Husum vintertid. Men sedan dess har skogsindustrins råvaruflöden förändrats så timmerbogseringen är historia.

Sedan är det en annan sak att skulle man ha vidarefört kunskapen fram till i dag så skulle flottläggning och bogsering av virket efter stormen "Gudrun" ha inneburit enorma besparingar. Inte bara i form av betydligt billigare transport utan också därför att man skulle ha undvikit en gigantisk kapitalförstöring hos en råvara som nu till stor del tillåtits att ruttna bort. Men det är en helt annan historia.





"Kämpe" är alltså i dag en hamnbogserare och isbrytare. Vilket betyder att vi håller hamnen och farleden ut "till havs" öppen för is. Husum är en hamn med relativt stor trafik som tillgodoser Husum Fabriks behov av transporter. Ut går färdigt papper, pappersmassa och sågtimmer. In kommer skogsråvara, olja och diverse kemikalier. Vi snackar om si så där 4-500 anlöp om året.

Bastrafiken utgörs av de stora ro/ro-fartygen "Viola Gorthon", "Helena", "Östrand" och "Obbola". Dessa går på tidtabell från Holmsund, Husum, Tunadal och Iggesund. Destinationerna är Tyskland och England. Men dessutom kommer det en del mindre bulkbåtar med råvara samt olje- och kemtankers.

När hamnen är islagd behöver alla dessa assistans. Dels för att komma till kaj därför att "thrusters" inte orkar trycka samman isen som samlas innanför fartyget. Men de behöver också hjälp att vända inne i den relativt sett trånga hamnen. Av samma skäl - thrusters orkar inte pressa runt fartyget genom isen. Och ibland behövs hjälp med att komma igenom isvallar som samlas i farleden in. Ovanpå detta sätter vi tidvis ut lotsar eller hämtar av dem.

Sedan har vi en del andra arbetsuppgifter för hamnen och fabriken. Men det går vi inte in på här.

Husums hamn är helt öppen för vind och sjö vid vissa vindar. Samtidigt är hamnen trång. Därför behövs ibland bogserbåtsassistans även vid isfria förhållanden. Utan en båt á la "Kämpe" går det inte att ha kontinuerlig trafik där.

Issituationen här styrs inte bara av temperaturen. Vind och ström har också mycket att säga. Blir det frånlandsvind kan hamnen vara isfri även om det är 15 grader kallt. Bortsett från nyis då. Och blir det vind mot land kan hamnen bli helt fullpackad även om det är många plusgrader. Och så länge iskanten inte kommit längre söderut än just söder om Kvarken så blir det gärna en ismassa som åker fram och tillbaka med vind och ström. Vid Västlig vind hamnar den i Finland, Vid Nordlig åker den söderut, Vid Sydlig hamnar den i Husum och i Kvarken och vid Ostlig hamnar den utmed Svenska kusten - bland annat i Husum.

Förra veckan avslutades en lång period med kraftiga minusgrader. Nattemperaturen låg generellt på -15 eller mer i flera veckor. Detta avlöstes av en mildare vädertyp. Sedan slutet av Januari hade vi haft flera assistanser var dag. Men så slog vinden om och det mesta av isen utanför hamnen försvann i loppet av några timmar.

Onsdag 25/2 (-3 på morgonen / 0 på kvällen)
På natten hade merparten av isen utanför Husum drivit bort. På eftermiddagen gick vi ut och bröt loss den is som i inloppet till hamnen. Någon timmes körning kors och tvärs fick hela "kakan" uppslagen i flak, lossbruten från stränderna och satt i rörelse ut i havet. Som en gåva till Finnarna. Vi fortsatte in i själva hamnen och "tömde" även denna. Bland annat genom att ligga stilla i vinklarna mellan kajerna och låta propellern fungera som strömbildare. När vi tog kväll hade vi isfri hamn och isfri farled.

Torsdag 26/2 (-5 morgon / -1 kväll)
Vi låg stilla hela dygnet. Isfri hamn och sjöfarten kunde fungera utan problem. Använde dagen till att leta efter luftläckor i styr- och reglersystemet ombord samt till ett projekt jag jobbar med som går ut på att göra nya översiktsritningar över alla system ombord. De existerande är utslitna och dåliga. Många system har också blivit modifierade genom årens lopp.

Promenad bort till butiken för att handla och ta ett par öl på den lokala pizzerian på sen eftermiddag.

Fredag 27/2 (-3 morgon / -2 kväll)
Fortsatte med att göra ritningar. En mängd med "forskningsarbete" för att bena ut detaljer i rörsystemen. Diverse städning i maskin. Sent på kvällen vände vinden mot land igen.

Lördag 28/2 (-12 morgon / -5 kväll)
På morgonen var hamnen var fylld med nyis som fryst ihop under natten. En "isspaningstur" upp på taket till största ångpannan i fabriken visade att det samlat sig ett tjockt istäcke utanför inloppet. Finnarna tackade för lånet och hade lagt på lite extra som ränta. Tankbåten "Fembria" ligger inne men skall avgå först på söndag. En liten kemtanker väntas in under natten och behöver helt säkert assistans. Nattjobb väntas alltså. Risk för att det kommer i konflikt med hockeyn i Ö-vik på kvällen. Check på AIS ger vid handen att det nog skall klara sig.

Klockan 13 ändrar man plötsligt avgångstiden för "Fembria". Den skall avgå omedelbart till Kaskö. Vi smäller igång och bryter upp hamnen så den kommer ut från kaj. Så går vi framför henne så hon kan följa efter i vår ränna. Men ett packisbälte på någon sjömil hade samlat sig utanför inloppet. Då klarade den inte längre att följa oss. Alltså blev det "pushing". Det vill säga vi sätter stäven rätt i aktern på båten och trycker på. Snart var hon genom bältet och kunde fortsätta färden på egen hand.

Kvällen medförde ett besök på "Swebank Arena" för att se MoDo - Södertälje men efter matchen var det dags att åter träda i sjöfartens tjänst.

Klockan 23 ankom nämligen "Annette Essberger". Vi följde den på AIS och när den kommit lagom nära gick vi ut för att möta den utanför packisbältet. Satte ombord lots och bröt ränna inåt. Efter lite pushning fick vi in den så den kunde följa oss in till hamnen. Den kom sedan relativt enkelt till kaj.

Söndag 1/3 (-7 morgon / -3 kväll)
Klockan 13 uppenbarade sig "Viola Gorthon". Under kaffedrickning hade vi följt dess färd från Holmsund på AIS men den har ju betydligt mer power att komma med än de små tankbåtarna så den tog sig i vart fall fram för egen maskin. Vi gick ut, satte ombord lots och följde dem in. Här blev det problem med att komma in till kaj. De låg i ro/ro-läget på akterspring med fören 30-40 meter från kaj så gick vi in mellan dem och kajen och agerade strömbildare. På några minuter var isen utspolad och deras "bowthruster" orkade pressa in dem.

När "Viola" var väl förtöjd gick lotsen över till "Annette Essberger" som var klar för avgång. Ut från kaj gick relativt enkelt men när den kom till packisbältet blev det värre. Först plockade vi av lotsen men sedan var det dags för seriös isbrytning. "Violas" ränna hade redan gått samman och dessutom drivit norröver ut ur farleden så vi bröt framför "Annette". Men ganska snart klarade de inte av att följa oss. Alltså var det dags för "pushning". Men sista kabellängderna ut ur isbältet orkade vi inte "pusha" dem framöver. Alltså gick vi framför dem, bröt en bit ränna, vände, gick tillbaka bakom och "pushade" och så vidare ända tills vi fick ut dem. De hade destination Oulu så där blev det mycket isbrytarhjälp innan de var framme.

Vid 18-tiden var det dags att parkera och dricka mer kaffe. Och väntan på att "Viola" skulle avgå. Klockan 23 var det dags. Ut igen, bryta lite runt dem. Vänta till de kom ut från kaj. Samt slutligen trycka runt deras stäv så de vände runt inne i hamnen. Sedan gick vi före dem ut. Men nu hade det tunga artilleriet infunnit sig. "Frej" låg utanför och hade dragit upp en ränna bred som en halv Norrlandsälv så efter att ha hämtat lotsen var det direkt till kaj.

Måndag 2/3 (+1 morgon / +1 kväll)
Började dagen med veckoservice på de olika maskinerierna. Därefter kaffedrickning och kallprat tills klockan blev 14. Då var det dags att gå ut och möta "Obbola". Som kom från Holmsund med "Frej" framför sig. Det var "bara" att sätta ombord lotsen och gå in till hamn och rensa ut ro/ro-läget. Relativt enkel förtöjning. Men nu hade vinden vänt igen. Och eftersom "Obbola" skulle fortsätta söderut gick "Frej" tillbaka mot Umeå i stället för att invänta avgången.

Kl 21 var det dags att gå ut igen. Denna gång skulle "Obbola" ha sig en tryck på stäven så den kom runt. Så var det att följa med ut och hämta av lotsen. Nu var isen nästan helt väck. Den hade åkt längre norrut. Däremot hade det blivit en ganska rejäl dyning som brutit upp det som låg kvar utmed stränderna.

Tisdag 3/3 (+1 morgon / +1 kväll)
Ingen sjöfart i dag. Och isen hade nästan försvunnit igen. Klappade hästkrafterna och utförde lite småplock på förmiddagen och tog så en liten "bytur" på eftermiddagen. Handlat lite småsaker och varit inom ett sjapp för några pilsner. Tillbaka med bussen på sena eftermiddagen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: