tisdag 1 maj 2012

En Helgbetraktelse

Nu är det sent på kvällen den 1. Maj. Som alla andra goda Svenskar firade Donkeyman Valborgsmässoafton i går. Och som alla andra goda Svenskar riktade han ett stort tack till Sossarna som sett till att det är Helgdag på "Dagen Efter". Vilket har möjliggjort för Donkeyman att vila den gamla kroppen precis hela dagen.

Det var värre när han var politiskt troende en period i sin förvillade ungdom och tvingades gå upp tidigt på morgonen "Dagen Efter" och demonstrera. Tillsammans med tusentals andra troende i varierande stadium av bakrus gick han genom staden för att manifestera enighet och kampvilja. Eller något sådant. För att sedan avvika från mötet så snart så kunde ske med bibehållen värdighet för att skölja ned dammet med en "pill kalsner". Eller två.

Men i dag har det enbart varit en dag för eftertanke. Därför att i dag är första dagen i Donkeymans nya liv. Han har börjat på nya och bättre liv många gånger men just nu är det ett markant skilje som ägt rum.

Bakgrunden är i korthet:

Donkeymans hustru avled i Cancer för en del år sedan. Fram till dess jobbade han som inspektör på rederikontor och hade inte lust med något annat. Men när världen föll samman runt honom på det sättet så behövde han en paus. Som han tog genom att köra droska och driva konsultverksamhet inom sjöfart. En verksamhet som utvecklade sig till bortåt två heltidsjobb samtidigt.

Med tiden hittade han en ny Prinsessa och hon hade ett absolut önskemål om en nystart i något annat land. Gärna Sverige. Så när Donkeyman fick fingrarna på ett bra och välbetalt "nedtrappningsjobb" i Husum (utanför Örnsköldsvik) så slog han till och klippte banden till både droskan och de flesta av kunderna inom konsulteriet. Han skulle bara etablera sig lite i Ö-vik så skulle hon flytta efter.

Olika omständigheter gjorde att Donkeyman blev pendlare i nära ett år men då var flyttplanerna och det mesta i "box". Varvid Prinsessan blir sjuk och avlider. Hastigt men inte lustigt. Då tappade Donkeyman luften helt. Flyttningen inställdes och han begravde sig i arbete. Ett heltidsjobb i Husum och ett heltidsjobb som Konsult. Vilket blev för mycket. Bägge jobben blev inte skötta helt och hållet som de borde. Utan att uppdragsgivarna klagade.

Donkeyman upplevde att Husum nog var lite för trångt för honom. Ett "nedtrappningsjobb" till att vara en liten kugge i ett stort maskineri var inte heller inspirerande. Även om det var aldrig så väl betalt. Så när hans största uppdragsgivare erbjöd en radikal utvidgning av uppdraget till att motsvara i princip heltid slog han till. Omgående.

Då uppstod nästa problem. Att avveckla Husum med heder. Så han sade upp kontraktet med den klausulen att han stannade till dess de hittat någon ersättare. Vilket visade sig ta bortåt ett år. En period som Donkeyman troget har knegat på och längtat efter att den skall ta slut. Men verkligheten är ju sådan. Det finns en mängd arbetslösa i Sverige, men det finns väldigt få som har kvalifikationer för de jobb som är lediga. Så samtidigt som det är arbetslöshet är det brist på arbetskraft.

Nu har den stora dagen kommit. I Söndags morse tog han farväl, lämnade kvar accesskort, nycklar, telefon och sådant. Samt satte sig på tåget till Narvik. Ett kort planeringsbesök på kontoret i går, en längre pubkväll (Det var trots allt Valborg) och en lång vilodag i dag. Han har faktiskt inte ens klätt på sig ännu fast klockan är 22.

I Morgon börjar Resten av Donkeymans Liv. På ungefär samma ruta som han befann sig för 10 år sedan. Fast utan Hustrun och utan Prinsessan. Men med action och nya utmaningar varje dag. Och en telefon som ringer vid dygnets alla timmar och rapporterar om tråkigheter som inträffat på fartygen. Som alldeles nyss när han fick besked om en turbin som dess värre funnit på att ta kväll.


1 kommentar:

-Jill- sa...

Oi, her skjer det endringer. :-) (Lenge siden jeg har vært innom her nå.)
Da blir det base her i Tromsø?

Her er en link til en fin historie, som du kanskje liker: http://www.huffingtonpost.com/kent-nerburn/cab-ride_b_1474147.html
(Relatert til drosjekjøring.)

*klæm*