fredag 7 januari 2011

säsongstart


Detta är en suveränt bra bild att börja en artikel med. Då skall man snabbt lägga till frågan:
"Vad händer här" ? Något som antagligen väldigt få läsare skulle "ta" så där rakt upp och ned. Men verkligheten är att här "pushar" vi (dvs Husums isbrytare "Kämpe") en stor pråm. En pråm som är 90x41 m och som väger nära 4000 ton. Lightweight, dvs helt tom.

Förklaringen kommer senare i artikeln. Men först en bild till från samma evenemang.



Saken är nämligen den att nu i Trettonhelgen började vintertrafiken på allvar i Husum. Sedan Lucia så har vi haft isförhållanden och assisterat de flesta ankommande och avgående fartyg här i hamnen. Men det har varit brytning i "fastis". När det kommer till vintertrafik har vi nämligen flera sorters is att ta hänsyn till. Men de kan i huvudsak fördelas i "fastis" och "havsis". Fastisen ligger där den ligger och växer allt eftersom det fryser. På många sätt påminner den om sjöisen eller skärgårdsisen. "Havsisen" däremot byggs upp genom kylan men den flyttar sig med ström och vind. Och när vinden ligger på mot land kan den börja pressa in mot fastisen och skapa våldsamma vallar.

Donkeyman skrev en artikelserie förra vintern som handlade om isbrytning. Den finns på denna länk: Vintersjöfart

Nu kom den första lilla perioden med så kallad "ispress" redan till Trettonhelgen. Så här har "Donkeymans" Trettonhelg varit:

Sent på Onsdag natt kom "Transreel" in från Holmsund. Det gick helt okomplicerat. Men samtidigt började vinden slå över till NordOst. Det vill säga en vind som kan åstadkomma ispress i den här hamnen.

På Torsdagen vid 11 avgick "Transrullen" igen för vidare färd mot Tunadal, Iggesund och Lübeck. Men nu var det redan si så där 10-12 meter NordOst. Och den lilla "Seeland som var på ingående hade inte en chans att ta sig igenom den lilla isvall som bildats i gränsen mellan Fastis och Havsis. Trots att man hade "Transreels" helt färska ränna att gå i.




Så här ser "Seeland" ut. De ankom med 4500 kubikmeter med virke från Baltikum. Det vi gjorde var att gå förbi dem så de lossnade. Sedan satte vi stäven i aktern på dem och "pushade", dvs skjöt på. Om vi skulle gå före och bryta så tar det längre tid. De går fortare så länge man bara kan "pusha".

Men när vi kommer in i hamnen observerar vi att den stora pråm som en bogserbåtskollega - "tack kompis" - bara lämnade här i hamnen och knöt fast med ett par nylontampar hade slitit sig i vinden. Så vi fick stoppa "Seeland" och den inkommande "Östrand" och stänga hamnen.

Så fick vi bryta upp en "parkeringsplats" åt pråmen långt undan och framför allt - i vindriktningen. Varefter vi tog och "pushade" den lösa pråmen dit. Så att hamnoperationen kunde återupptas. Men nästa veckan när vinden antagligen vänder blir den här pråmdj***n åter en plåga för alla.

Och där är nyckeln till de inledande bilderna ...... 200 poäng åt den som gissade rätt.

Sedan kunde "Seeland" och "Östrand" förtöja. Men "Östrand" med alla sina hästkrafter hade bara gjort några få knop genom området med ispress. Så isbrytaren "Frej" som "har hand" om området här nere gav direktiv att de inte fick avgå på kvällen.




Under natten anlände "Frej" för årets första isbrytarinsats i Norra Bottenhavet. Hittills har isbrytarna bara jobbat i Bottenviken med undantag för "Ale" som varit i Gävlebukten. På tidig morgon på Trettondagen vände vi "Östrand" så den fick stäven utåt och sedan tog de stora kanonerna över och fick ut dem "på havet".

Bilden är några dagar gammal när vi vänder på "Obbola" som i stort sett ser likadan ut.



Ute vid isvallen inväntade "Frej" ankomsten av en annan vedbåt. Det var "Uppland" som också kom från Baltikum med vedpinnar. De tog in dem genom vallen och överlämnade dem till oss så vi kunde sätta över lotsen till dem och sedan eskortera in dem till hamnen.

Varefter "Frej" gick söderut till inloppet mot Ö-vik. Där har de hållit på resten av dagen med att ta ut de båtar som leget infrusna och släppa in de som har legat utanför och väntat. Och där är ispressen mycket värre. Utanför lotsplatsen vid Skagsudde är det en sträcka på tre sjömil med stampisvall som till och med "Frej" med alla sina hästkrafter bara kan göra några knop genom.

Men nu skall "Frej" åter till Kvarken och ansvaret för det här området övergår till hjälpisbrytaren "Balder Viking". På vägen skall den "ta ut" den nu lossade Seeland genom isvallen. Och vi skall ta ut dem till isvallen. Men när det sker vet vi inte. Det kan bli om ett par timmar, det kan bli i natt och det kan bli i morgon. Allt beror på "hur det går".

Sedan är det lik förb**** en båt kvar utanför Ö-vik. Den skall till Köpmanholmen med bränsle till Ö-vik energis centralvärme. Och blir antagligen en av "Balder"s första kunder. Fast på vägen upp skall de också fixa en båt som skall in till Härnösand och en som skall upp i Ångermanälven.

Så nu - Trettonhelgen - började issäsongen på fullt allvar.


Detta är "Uppland" som kom just efter "Frej".


Och här ser vi gubbarna på "Uppland" som försöker öppna lotsporten. Helt i onödan eftersom vi är högre än en lotsbåt. Så lotsen klättrar direkt från vårt fördäck över räcket där. Och knackade gubbarna på ryggen: "Hello Boys, You don't need to do this. I'm already on board".

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant i allra högsta grad!

frazze sa...

Carrier 16 ska väl ligga i Husum under många år. Ska enligt uppgift fungera som kaj. Varför ?

/Frazze

Donkeyman sa...

Den har redan legat här i massor av år. Som en "extra" kaj. Nu var det dags för dockning och översyn.

Samtidigt är det så pass stor trafik i Husum (10-15 båtar/vecka) att man diskuterar en utvidgning av hamnen. Men medan projektering av detta äger rum behöver man ytterligare några år med en provisorisk kaj.

Då valde man att sälja pråmen och sedan chartra tillbaka den fast i besiktigat och upprustat skick.