söndag 16 januari 2011
Vinterhelg
Den här utsikten hade vi från vår mäss under några dagar när det var Sydliga vindar. Men ännu mer i blickfånget låg ekipaget från villorna på Dombäcksön. Man kan tänka sig följande kommentar:
"Vem i h*******e har parkerat en pråm här. Den skämmer utsikten. Få hit en Lapplisa".
Men här råder fortfarande bruksandan. Allt som Fabriken företar sig accepteras. Det gäller trots allt jobben. Och det var bara tillfällig parkering. Så snart som pråmens ägare mobiliserat sin arbetsstyrka tog jobbet med att lägga den på plats och förtöja den ordentligt vid. Något som säkert kommer att ta flera veckor.
Hur som helst började vi med att förflytta den dit där den skulle ligga så numera förfular den inte längre utsikten från min kombinerade matsal och TV-stuga.
Men skall man jobba ombord på en pråm utan landförbindelse så behöver man transport. Alltså har vi och Lotsbåten agerat Sjötaxi i det närmaste dagligen. Samt bisträckt med diverse transporter av dykare och andra experter. Samt materiel.
Detta gick under beteckningen "tattarlass" en gång i tiden när Donkeyman jobbade i "The Doublejou Company". Men inte desto mindre är det prylar som behövs ombord när man skall fixa till en pråm.
Men vi måste ju göra lite egna jobb också. Här är ett exempel på typiskt matrosarbete. Innan ni läser vidare skall ni försöka gissa vad vår matros egentligen sysslar med. Svaret kommer ett par rader längre ned.
Jodå. Det är en av sjöfartsverkets fina prickar som har frusit fast i ett isflak i halvsjunket tillstånd. Den måste väck, vi vill inte ha den mitt i farleden. Alltså får matros Åke kliva ned på isflaket och försöka "tjudra" pricken så vi kan hantera den med kranen.
Dess värre gick prickdj****n i bitar och sjönk. Men vi blev ju av med den i vart fall. Och har den passerat genom en propeller så är den numera i form av "gamla skivbekanta".
Sedan hade vi en annan situation när vi använde den långa tross som är "öronmärkt" för den eventualiteten att vi inte flyter in dit där det ligger något som skall dras väck. En tross som flyter och som är ganska lång. Och praktisk att köras in med "Bustern".
Härom dagen använde vi den till ett annat jobb. Men vi räknade ju inte med att de som vi stack ut trossen till var idioter. Därmed blev den 10 meter kortare. Så matros Åke räddar situationen genom att splejsa ett nytt öga nere i verkstaden.
Slutligen "fuskbänslar" han de fria ändarna med gasolflaskan. "Vad fan - Sjömansgarn är omodernt". Man har ju uppfunnit eltape och gasol.
I dag Söndag var det tjockt där ute igen. Hård sydlig vind packade ihop en trevlig liten "Stampvall" som blev för mycket för dagens första kund vedbåten "Silva". Den satt präktigt fastfrusen lite vid sidan av rännan. Men det var mycket värre utanför Ö-vik där hjälpisbrytaren "Balder Viking" fick assistera in- och utgående trafik.
Till skillnad från de flesta andra skeppare på sådana här "motoriserade pråmar" var kusken på "Silva" inte rädd för att sätta spaken i botten så det hände något när han drog på de få hästkrafter som han disponerar. Många andra herrar på liknande farkoster är väldigt försiktiga generaler som tror att de manöverarar "Queen Elisabeth" eller något liknande.
Så här ser "Silva" ut när den kommer till kaj. Vi fick hjälpa till med att rensa väck is så de kom till kaj. Vilket gick till så att de förtöjde på spring och vek ut aktern varefter vi backade in mellan dem och kajen och backade med stöd av båt och kaj så långt vi kom in. Därmed for isen ut. Så var det bara att avlägsna sig medan de vek in så fort som möjligt. Dess värre går det ganska sakta för de här pråmarna. De har ett roder stort som en murslev och en "bow thruster" med en kapacitet som en höfläkt.
Nästa kund var systembåten "Helena" som ligger inne och lastar just nu. Klockan 23 skall de avgå. Vi skall då vända runt dem så de får stäven mot hamnutloppet. En standardmanöver under isförhållanden. "Bow Thrustern" orkar inte vrida en så stor båt 180 grader runt.
Sedan får vi kväll tills i morn vid 10 när en liten tankbåt "knackar på dörren" och vill in.
Läs även andra bloggares åsikter om is, vinter, sjöfart
Och vi har ett roder stort som en matsked....
SvaraRadera