söndag 14 december 2008

Nord - Sydkonflikt

Helgens stora utrikesnyhet har varit att Republikanerna i den Amerikanska Senaten har röstat ned partiets egen presidents stora räddningsprogram för bildindustrin. Och i NRK:s nyhetssändningar har vi hört Norska företrädare beklaga beslutet. Vill man få en alternativ syn på det hela så måste man gå till utländska media. Washington Post t.ex. Men det finns många fler. Detroit Free Press ser saken annorlunda. Nästan som "Nordlys" och OL.

Då finner man att saken innehåller en annan dimension. En Nord-Syd dimension. I Nord ligger nämligen den klassiska Amerikanska bilindustrin med Ford, GM och Chrysler. En industri som till stor del styrs av starka fackföreningar.

Men det finns fler bilfabriker i USA. I Syd ligger massor av fabriker som tillverkar Japanska, Koreanska och andra utländska märken. Fabriker som inte är "unionized".

Och här ligger en stor skillnad. Lönerna ligger på ungefär samma nivå. Skillnaden är att facket har stoppat varje form av obetald permittering, lönereduktioner eller andra förändringar i Norr. Dessutom har bilindustrin i norr enorma åtaganden i form av pensioner till tidigare medarbetare. Medan fabrikerna i Syd har skalat ned driften och de anställda har accepterat reduktioner av arbetstid och löner. För att rädda sina arbetsplatser. Och eftersom dessa fabriker är relativt nyetablerade så har man inte någon ekonomisk "ryggsäck" i form av gigantiska pensionsåtaganden.

Ett annat problem är att fabrikerna i Norr inte har ändrat sitt produktprogram för att följa med ändringarna i efterfrågan. Man har inte heller moderniserat eller förändrat sin struktur. Fabrikerna i Syd är moderna. De är överlägsna kapacitetsmässigt och har produkter som köparna efterfrågar.

Skall man spetsa till formuleringarna lite så ställer de Republikanska senatorerna i Södern frågan om det är rättfärdigt att USA:s regering skall gå in och rädda en klassisk Amerikansk bilindustri som är förådrad och där inte ens de anställda (genom facket) är beredda att hjälpa till. Kanske på bekostnad av en annan del av Amerikansk bilindustri som är modern och som har produkter som säljer.

Men man kan också vända på resonemanget och se det på ett annat sätt. Man kan påstå att man från Söderns sida vill knäcka de besvärliga fackföreningarna en gång för alla.

Och Donkeyman undrar - varför kan jag inte få veta detta genom att läsa Norsk Press eller genom att höra på Norsk Radio ?

Sedan har vi den intressanta frågan om Volvo och Saab. Donkeyman återkommer ....

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar