Tågtrafiken till Övre Norrland har genomgått ett antal förändringar under de senaste åren. Ursprungligen drev SJ en ganska trist trafik som man önskade lägga ned. Så blev det upphandling. Vilken vanns av Tågkompaniet - något som ledde till en momentan förbättring. Nästa upphandling vanns av Connex - vilket ledde till en momentan försämring, varefter en långsam förbättring inträdde. Men man nådde aldrig upp till Tågkompaniets nivå. Slutligen vann SJ åter upphandlingen i somras. Vilket har ledit oss tillbaka i närheten av Ruta ett. Och Donkeyman misstänker starkt att nedläggning åter är målsättningen.
Första och andra testet av SJ beskriver Donkeyman i artikelarna Norrlandståget och Nattåget. Nu har Donkeyman åter rest med SJ. Först Göteborg - Umeå. Sedan Vännäs - Narvik. Och under över alla under. Resan Götet - Umeå gick "som på räls". Bortsett från den fundamentala försämringen av serveringen som irriterade. Samt att man slutade servera kl 22.30. I stället för 24.00 som var regeln innan SJ tog över. Till en tågälskares glädje var det massor med avstigande i Umeå på måndag morgon.
Resan Vännäs - Narvik däremot blev lite av ett äventyr. Eftersom det var osäkert när vi skulle resa kunde jag inte köpa biljett långt i förväg. Men några dagar före satte jag mig vid datorn och skulle beställa. Ville köpa en hel sovkupé för två personer. Omöjligt. Försökte med två sittplatser. Omöjligt. Beskedet varierade mellan diverse blutt och blatt och att tåget var fullsatt.
Åkte så till Centralstation i Götet och försökte köpa. Efter många försök tillkallade den vänliga försäljaren sin chef. Som också provade. Utan att lyckas. Så ringde man "han som vet". Och fick besked om att det var tillfälligt datafel på Norrlandståget. Kom igen senare.
På avresedagen till Umeå (söndag) försökte jag åter köpa biljett på Centralen. Med exakt samma resultat. Hade då också testat data och SJ telefonförsäljning. Utan resultat.
I Umeå på måndagen provade jag igen SJ telefonförsäljning. "Tjänsten är inte tillgänglig" blev svaret. Något jag senare förstod berodde på att jag ringde från en utländsk mobiltelefon. Testade datan. Omöjligt. Gick till Umea station och testade biljettmaskinen. Tåget fullsatt var beskedet.
Åter på hotellet ringde jag SJ från fast telefonlinje. Efter 12 minuters väntan fick jag snacka med en säljare som inte heller klarade av att boka biljett. Jag sade att tåget kan väl för f***n inte vara fullbokat en måndagkväll i slutet av oktober. Vilket han höll med om. Efter att jag hade snackat för 180 kronor (hotelltaxa) bröts plötsligt samtalet. Utan resultat.
På natten kl 02.30 tog jag och jourhavande taxi till Vännäs. Utan biljetter eller bokning. Tåget skulle gå 03.39. På slaget 03 tändes belysningen i väntsalen och den låstes upp elektriskt. Där inne låg några av ortens invånare och sov. I väntan på morgonbussen hem för att spara taxipengar efter nattens fest. Så det blev en ganska trevlig stund med tanke på att vi hade en hel del öl i bagaget.
Informationen var precis som i Långsele. NadaZero. En skärm som visade att det gått ett tåg för 12 timmar sedan. Men inte något annat. Ingen tidtabell. Inget telefonnummer anslaget. Inte ett dj****a dugg. Det kom fler resenärer. Som skulle till Gällivare och Kiruna. En man berättade att han åkte var annan vecka. Han hade med sig kudde och filt eftersom han visste att det blev många förseningar. Biljett? Han hade för länge sedan slutat bry sig med SJ:s försäljning. Det var bara hopplöst - sade han.
Inte f***n kom det något tåg. Gick och knackade på fönstret in till tågklareraren. En mycket vänlig man som upplyste om att tåget kom tidigast kl 5. Kanske senare. Jag frågade stamresenären. Brukar de ropa ut något i högtalarna. Nej, sade denne. Här måste man följa med genom att kolla genom fönstret.
Klockan fyra slocknade ljuset och dörren låstes. Med automatik. Så när man gick ut för att röka eller spana måste man lägga något mellan dörren så man kom in igen. Frågade samma tågklarerare om han kunde göra något åt ljuset. Nej sade han. Men jag kan låsa upp dörren för rökare som blivit utlåsta. Väntsalen stängs automatiskt utifrån tidtabellen. Inte utifrån när tåget kommer.
Slutligen kom tåget. Kvart i sex på morningen. Gick till sittvagnen mot Narvik. Kondisen kom. Förklarade saken och vips - så hade vi vår sovkupé. Dessutom fick vi den för sittplatspris som kompensation för problemen. Precis som alltid. Personalen (tyvärr klädd i moderna Öststatsliknande uniformer) gör ett supert arbete. Men det hela administreras totalt sett helt under isen. Tåget var tämligen glest besatt. Sittplats nästan tom. Inte att undra på. Vem annan än Donkeyman och andra tågnördar vågar ta taxi upp till Vännäs mitt i natten för att åka med ett tåg som står som fullt i Internet.
Till sist. Efter fem goda timmars sömn. Tack igen för god service snälla konduktören. Donkeyman steg upp och gick till serveringen tillsammans med jourhavande. Som vanligt i stort sett inte något som man hade lust att betala för. Bortsett från ölet. Renskaven är god men serveras i en osmaklig papplåda. Fy f***n vilket nedköp jämfört med TKAB och Connex - Veolia. Problemet var bara att man slog igen strax efter Kiruna. Därför att servitören skulle hoppa över till sydgående tåget vid ett möte. Ungefär samma upplevde vi förra gången tåget var försenat men då var det en medresande anställd som hoppade i tjänst så att det kunde vara öppet till Riksgränsen.
Min spådom är att om inte allt för länge kommer SJ att meddela att det inte lönar sig att ha försäljning ombord på Nattågen. Så stänger man den. Eller sätter dit kaffeautomater. Och om ännu en tid så avvecklar man det hela. Precis som man önskade göra för 20 år sedan. Den gången ville man lägga ned all passagerartrafik norr om Sundsvall. Donkeyman har i vart fall rest med "Nordpilen" i nästan 60 år. Men även ett 60-årigt kundförhållande kan ta slut. Gränsen börjar komma farligt nära nu. Och det blir stora problem med att övertala jourhavande fästmö till en ny tågresa.
Och till mina Norska läsare. Ni som fortfarande önskar statligt monopol på tågen - var saliga i er tro. Men ni vet inte vad ni gör.
Läs även andra bloggares åsikter om statens järnvägar, järnvägar
Hej!
SvaraRaderaLäser om dina vedrmödor med bokning på Norrlandståget. tycks som du har fått tag i medelmåttor och inte proffspersonal när du ska boka.
Att det ej går att få sovplats mellan Vännäs och Narvik beror på att policyn är den att påstigning i sovvagn inte tillåts senare än ett visst klockslag för att inte störa resande som redan sover. Detta är alltså ett medvetet val från SJ:s sida. Man prioiterar det stora flertalets ostörda sömn framför ett fåtal som kliver på mitt i natten. Dessa hänvisas till sittplats.
När det sedan gäller bokning av sittplats i nattåg blir det vissa problem eftersom biljettsystemet (som inte längre ägs av SJ utan är bolagiserat i konkurensneutralitetens namn) arbetar med tågtyper såsom X2000, Regionaltåg, Nattåg och Övriga tåg. Kategorin Nattåg utgörs av sov- och liggvagnar. Kategorin Övriga tåg utgörs av sittvagn i nattåget och tågbuss. Detta medför att ett och samma nattåg kategoriseras såväl som nattåg och övriga tåg. Sedan är problemet att sökmotorn först optimerar på tid och då tar fram den snabbaste förbindelsen. Får den då fram två likalydande tidtabeller finns risken att t ex den med övriga tåg utesluts och endast den med nattåg kommer med. När sedan platstillgången undersöks kommer inga platser fram eftersom exempelvis sov- och liggvagn är spärrad för påstigning i Vännäs. Då uppstår problemet att inga platser hittas och web-sidor mm säger finns ej/slut. Hur löser man då problemet. Man får vända sig till SJ:s telefonförsäljning eller resebutik (t ex i Götborg) och be dem boka men man måste vara noga med att hitta en säljare som verkligen kan Petra-systemet alternativt själv säga till försäljaren att vid sökning av förbindelse Vännäs-Umeå ska kategorin nattåg uteslutas vid sökningen. Då kommer sökmotorn med säkerhet endast att hitta alternativet med övriga tåg dvs sittvagnarna i nattåget och det blir helt plötsligt inga problem att boka sittvagn i nattåget.
Jag är inte i den positionen att jag har några påverkansmöjligheter på ovanstående utan jag är bara en resenär som lärt mig hur biljettsystemet fungerar och därför inte har några som helst problem att boka mina resor. Jag tror också att om SJ själva hade haft direkt kontroll (som på monopolets tid) över biljettsystemet hade denna konstiga konstruktion för länge sedan varit åtgärdad.
Ursäkta jag ser att jag skrivit fel och skrivit Vännäs-Umeå på ett ställe i texten där det ska stå Vännäs-Narvik.
SvaraRaderaHej, hej!
SvaraRaderaDå har jag undersökt detta med serveringens stängningstid på kvällen. Att serveringen numera stänger tidigare har inget med byte av operatör från Veolia till SJ att göra. Det har sin grund i att det varit allt för många polisingripande mot berusade passagerare i norrlandstågen. Därför finns ett myndighetsbeslut som förbjuder servering efter kl 22.30. Även Veolia hade alltså haft att rätta sig efter detta.
Hej!
SvaraRaderaEn kommentar till Claes Thure och "anonym sa":
I SJ:s tidtabellsdata har SJ sagt att man inte vill ha påstigning i sovvagnarna i Vännäs. Dessutom verkar det som att de bästa sovvagnarna, dvs. med dusch, bara går till Luleå så. Claes Thure kan inte åka i en sådan hela vägen till Narvik.
Men, om Claes Thure säger åt en säljare att hon/han skall beställa resan utan att söka tidtabell först så går det bra att boka en resa Vännäs-Narvik i tåg 94 i en sovkupe (utan dusch) eller i en liggvagn. Detta funkar dock inte på SJ:s webb.
Så, det hela har inte med själva systemet att göra (eller vilka tågtyper som finns) utan med tidtabellsdatat som SJ valt att lägga in.
Sen är det en fråga om det är väldigt bra för övriga resenärer att inga kliver på i Vännäs, men där tror jag personligen att man kan bli störd av mycket annat.