Det torde framgå av tidigare artiklar att Donkeyman både tror och hoppas att Venstre har orsakat ett riktigt "selvskudd" genom att byta sida till de röd-gröna på valnatten förra året. Samtidigt klargjordes det att en röst på "Lars Sauehode" i praktiken är en röst på Jens.
I lokalpolitiken här i Tromsø har Venstre i många år varit väldigt förutsägbara. Deras enda representant i bystyret har varit mot allt. Fru Fangel är en urtypen för en Nimby, som det finns väldigt många av i Norsk politik. Men senaste valet fick man in en arg ung man som har åsikter om det mesta. Och som faktiskt är för ett eller annat också.
Unge herr Eilertsen håller på att profilera sig tungt i lokalpolitiken. Med ungdomlig entusiasm har han en förmåga att tala först och tänka sedan så han har vi ett par tillfällen tvingats begå självkritik. Men det är bara hedervärt. Vi har alldeles för lite av sådant i politiken. Men det som gör herr Eilertsen så intressant för Donkeyman är att han har kommit med några kloka uttalanden när det gäller trafiken i Tromsø. Och det är sannerligen inte vardagsmat här i byen.
Nu senast presenterade han partiets centrala önskelista som innebär investeringar på många miljarder och som är så allmänt hållen att alla partier kan skriva under på den. Men han har antagligen fått direktiv från centralt håll så han kan vara förlåten. Donkeyman skall däremot tipsa herr Eilertsen om några lokala åtgärder som ligger på en betydligt billigare nivå. Och som skulle verka för att öka trafiksäkerheten.
1. Genomför en hållningskampanj när det gäller bruket av reflexer. De allra flesta Tromsøværingar använder inte reflex alls. Trots att det är dålig vägbelysning och dåliga gångbanor.
2. Genomför en hållningskampanj när det gäller lysbruk på cykel. Alldeles för många cyklister trampar fram helt mörklagda under vintermånaden.
3. Genomför en hållningskampanj när det gäller bruk av cykel vintertid. Precis som man önskar att bilisterna skall lämna bilen hemma på de värsta dagarna så bör cyklisterna parkera på sådana dagar. De som kavar fram i snöstorm eller på blankis är livsfarliga. Jag säger inte att man inte skall cykla på vintern bara att man inte skall göra det när vädret är allt för dåligt.
4. Genomför en hållningskampanj bland ungdomar kring förhållandet till trafik. Berusade ungdomar ravar runt mitt på gator och vägar totalt utan respekt för att det kommer bilar. Detta är ett rent Tromsøfenomen som inte förekommer i "riktiga" städer. I vart fall inte i denna utsträckning.
5. Se till att gatulysena är tända lite längre på morgonen och lite tidigare på eftermiddagen. Se också till att gatulysena är tända lite längre på våren och lite tidigare på hösten. Det är i skymning och gryning som ljusen behövs som bäst.
6. Förbättra belysningen på en del tätt trafikerade vägar som Strandvegen, Stakkevollvegen och några till.
7. Bygg om gång- och cykelvägarna runt Veslefrikkbakken så att de kommer till användning. Denna backe är en av de halaste som finns vintertid samtidigt som fotgängare och cyklister använder vägen i stället för gång- och cykelbanorna. De är nämligen planlagda av en id****t.
8. Revidera hela trafikupplägget runt ingången och busshållplatsen på UNN. Här sker dagliga incidenter när bilar och bussar kommer i konflikt med fotgängarna.
9. Trafiksanera Sørøya, Håpet och Sjømannsbyen. Och då menar Donkeyman en riktig trafiksanering som är planlagd och konsekvent genomförd. Inte avstängning av någon enstaka väg.
10. Skrota bruket av 30-zoner på det sätt man valt i kommunen. Läs igenom vad polisen, bilskolorna, Tromsbuss och droskorna sade om saken när den var aktuell en gång i tiden. 30-zoner är ett viktigt och effektivt medel men de skall användas på rätt sätt.
Punkt 9 och 10 är också medel till att få in trafiken i tunnlarna i större grad än vad som råder i dag.
11. Förläng det nya staketet som förhindrar passage över Tvärförbindelsen ända ned till gångtunneln. Folk går runt detta. Ännu bättre hade naturligtvis varit om man byggt gång- och cykelväg på ett sådant sätt att de är attraktiva att använda......
Donkeyman hänvisar till tidigare artiklar under taben Tromsø Trafik
Om herr Eilertsen tar på sig spenderbyxorna och vill investera lite större pengar så har Donkeyman några angelägna förslag:
1. Uppgradera Strandvegen - Kvaløyvegen till matarstandard.
2. Bygg om rondellen vid Giæverbukta så det blir en "riktig" rondell med minst 100 meters diameter. Då upphör de upprepade krockarna och trafiken flyter bättre.
3. Flytta busstation, hurtigbåtterminalen och hurtigruta till området vid gamla fryseriet. Flytta in alla matartrafik dit i tunneln.
4. Lägg igen krysset vid Båtsmansvegen - Tvärförbindelsen och bygg ny korsning vid Skibrua.
Avslutningsvis vill jag påminna om att det är två typer av olyckor som klart dominerar bland dödsfall och allvarliga trafikolyckor här i byen:
För det första är det ungdomsbilar som kör av vägen i hög fart. För det andra är det berusade personer som blir påkörda, flera av dessa har gått mörkklädda mitt på dåligt upplysta vägar. Sedan antar man också att det finns ett antal rena självmord men detta vet man inte säkert. Gemensamt för alla dessa olyckor är att de inte går att förhindra med de medel man hittills valt här i byen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar