måndag 24 mars 2008

Tromsøtrafiken (4)

Just före Påskhelgen stängde man av Ørnevegen för genomfart. Till stort förtret för många som färdas i området.

Det är ju så att nästan all trafik på Västsidan av Tromsøya måste passera rondellen (rundkjøringen) vid Giæverbukta. Så under någon halvtimme på morgonen och någon timme på eftermiddagen blir det stora köer här. Och då har många snikit igenom bostadsområdet i Håpet. Men nu har det blivit svårare.

Som framgår av Tromsøtrafiken (3) är Donkeyman en vän av trafiksanering. Men ett villkor för detta är att man erbjuder goda trafikleder som alternativ till att köra genom bostadsområden. Och här brister det stort i byen.

Grundbulten i det aktuella området består i ovan nämnda rondell. Det är nämligen så att det inte hjälper att bygga trafikleder med hög kapacitet om inte på- och avfarterna håller samma standard. Och det är där det brister.

Från alla fyra håll är det två körfält in och två körfält ut ur rondellen. Med extrafält för högersväng på tre sidor. Problemet är bara att själva rondellen har så liten diameter att den inte klarar av att ta undan trafiken. Trots att det är dubbla fält i rondellen så körs det i stor utsträckning som om det vore ett enkelfält. Men rondellen ligger mitt på ett stort gärde och det finns massor med "space" att anlägga en "riktig" rondell. Och eftersom den utgör nyckelpunkten i hela trafiksystemet på den sidan av ön vore det ett billigt och kostnadseffektivt sätt att förbättra flyten i trafiken. Bygg en ny rondell med dubbla eller helst tredubbla diametern så kommer trafiken att flyta betydligt bättre.

För övrigt är Tromsø fyllt med dessa små och trånga rondeller. I Sverige och Danmark började man ta bort dem i samband med att trafiken ökade på 1960-talet. Man upptäckte nämligen att folk kör som om det vore ett kryss. Men eftersom rondellreglerna gäller så uppstår det kontinuerligt farliga situationer. Och även i detta fall är rondellen i Giæverbukta beryktad. Här krossas det mycket glas och skrynklas mycket plåt....

Sedan finns det ytterligare en faktor som försämrar framkomligheten. Det har nämligen utvecklat sig ett lokalt sätt att köra genom rondeller som man inte tillämpar i stora städer. En stor andel av dem som skall svänga vänster kommer helt riktigt in i rondellen i vänster körfält. Men när de skall ut så kryssar de över och kör ut i höger fält. Gör man det i "riktiga" städer blir det smäll. Att skära över filerna i en rondell gör man bara när det inte finns andra bilar i närheten. Detta körsätt låser den bilist som kör rakt igenom. I stället för att två bilar kör i bredd blir det körning en och en. Vilket alltså minskar kapaciteten dramatiskt och skapar ideliga kollisionstillbud.

Donkeyman återkommer snart med den utlovade artikeln om trafiken på Sørøya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar