onsdag 29 december 2010

Nu är det vinter

Det har varit mycket körning de senaste dagarna. Därför att nu är det full vinter. När detta skrives är det fast is på si så där 20-25 cm utanför hamnen. Utanför iskanten ligger 10 cm nyis men vi har haft NO vind ett par dagar och då pressas denna in mot fastisen. Vilket resulterar i en aldrig så liten isvall.

På Söndag kväll anlände "Helena" som lastade kasetter till Lübeck och seglade vidare på de små timmar.

Måndagen bestod i att "Lettland" avgick i ballast till Baltikum efter att ha lossat ved. Och den krävde extra uppvaktning därför att den körde fast ute i den lilla vallen. Det var årets första fastkörning. Och på kvällen ankom och avgick "Östrand". Den lastade kasetter till Tilbury och Rotterdam.

Tisdagen började redan klockan ett med att vi fick åka ut och ta loss "Marc-Andre" som kört fast några sjömil ut. Trots att "Östrand" gått där bara ett par timmar tidigare. Den kom i ballast från England för att lasta massa till Vlissingen. Vi var inte klara med "Marc-Andre" förrän vid tretiden på natten. Så blev det kort vila till dess "Geulborg" seglade vid ettiden på eftermidddagen. Ytterligare en massabåt som gick till Vlissingen. Så var det vila igen tills klockan var 20 när "Kurland" ankom med virke från Klaipeda. När den var klar låg vi och väntade en liten timme och sedan var "Marc-Andre" färdiglastad och avgick.

Dagens bilder kommer från "Geulborg" när den avgick.


Här har "Geulborg" gått ut några meter från kajen så att vi kommer mellan. Sedan har vi satt stäven mot deras bog och trycker dem runt så att de skall få stäven utåt. Just vändning och att komma sista metern in till kaj är besvärliga moment med mycket is. Fartygen blir ju som ett gigantiskt schaktblad som skjuter stora ismassor framför sig.



En glad och smilande matros på "Geulborg" håller på att stuva förtöjningstrossarna som är styva som träpinnar.



Här har de fått stäven ut mot hamninloppet och vi går framför och bryter upp rännan.


Vi har vänt och möter "Geulborg" som nu får klara sig själv. Som vi opererar nu jobbar vi en bra bit utanför det som är "vårt" område. Det är i grunden statsisbrytarna som skall leverera och hämta fartygen i fastisen, dvs innanför drivisvallarna. Men så länge båtarna klarar sig själva över Bottenhavet så får vi nog hjälpa till där ute.

Det stora problemet är de små bulkbåtarna som kommer med virke och avseglar i ballast samt de små bulkbåtar som kommer i ballast och avseglar med massa. Ett stort antal av de här båtarna har otillräcklig maskinstyrka för att klara isen. De är i stort sett bara motoriserade pråmar. Trots detta har de isklass 1A. Men isklassen säger ju inte något om ett fartygs förmåga att ta sig fram genom isen. Den säger bara att isen inte kan skada fartyget.

Å andra sidan är de enkla båtar som är billiga att köra och som har ett djupgående som tillåter dem att gå in vid alla de små lastplatser som finns i till exempel Balticum. Men det betyder att i ballast har de inte någon tyngd alls, de ligger lätt på vattnet och när de dessutom har thrusters som påminner om "höfläktar" måste de ha hjälp med absolut allt.

Det skulle vara en stor hjälp om man slapp ballastresorna vintertid. Det vill säga att samma båt som kom med virke sedan lastade massa. Så gjorde man för inte så många år sedan men i dag verkar det vara totalt omöjligt. Därmed fördubblas antalet fartygsrörelser med de minsta och sämsta isbåtarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant, Fortsätt rapportera!

    SvaraRadera
  2. Donkeyman, när jag läser dina intressanta rapporteringar om isbrytning, så började jag fundera på vad det är för egenskaper hos ett fartyg som gör att det är bra på att ta sig fram genom is ? Maskinstyrka så klart, men jag gissar att det är ett antal andra parametrar som tillkommer som avgör hur effektivt ett fartyg kan ta sig fram i isen...?

    SvaraRadera
  3. Instämmer med kapten Haddock, fortsätt rapportera!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Haddock m fl....

    SvaraRadera
  5. God fortsättning på det nya året Donkeyman!
    Ser fram mot dina inlägg här och på andra ställen. Läsvärt och intressant vare sig det gäller politik, isbrytning eller "något däremellan". Kanske Kämpe dyker upp på AIS om det till äventyrs skulle gå bättre för MoDo?

    SvaraRadera
  6. När det gäller AIS kan jag rapportera att "Kämpe" har riktig proffesionell AIS. Men vi syns inte från vår kajplats som ligger längst inne i "rivern". Vi ligger just framför Lotsbåten och vi har stora cisterner runt oss.

    Därmed syns vi inte på någon av AIS-siterna när vi ligger till kaj. Inte ens den dyrbara AIS-LIve visar oss.

    Men så fort vi rör på oss dyker vi upp på alla AIS-siter. Vi behöver bara flytta oss 10 meter så är vi "med i världen".

    Men samtidigt måste man också hålla i minnet att AIS - siterna är väldigt dåliga i Norra Bottenhavet - Kvarken och Bottenviken.

    SvaraRadera