Donkeyman har nu avtjänat sin fyra månader långa sommarsemester i Tromsø. Han skriver avtjänat därför att det har varit fyra månader av regn, vind och kyla. Den härliga takterrassen tillhörig "Donkeyman Towers" i stadens centrum har använts vid två tillfällen. Totalt sett har det kanske varit fem sommardagar - om man räknar snällt.
Sommaren har varit totalt underkänd. Eller på Svenska:
FY FÖR DEN LEDE FAEN !!!
Donkeyman har brukat semestern till att extraknäcka samt till pilsnerdrickning. Vilket bägge är aktiviteter som kan utföras inomhus.
Nu har han rest tillbaka till Husum för att förbereda vintersäsongen. Båten skall klappas om lite grand och strykas lite medhårs innan det blir dags för isbrytning igen. Och här har det omgående blivit två riktigt härliga sommardagar. Till stor glädje för den solhungrande Donkeyman.
Men - hösten är i antågande även här söderöver. Det känns på nätterna. Även om det är 20 grader dagtid så kryper tempen ned en bra bit under 10-strecket på nätterna. Så sommaren 2010 kan enbart beskrivas som förlorad. I vart fall för Donkeyman. Nu återstår bara de mörka kvällarna, de fallande höstlöven och så småningom snöfall och isläggning. Men det är å andra sidan den årstiden som motiverar Donkeymans närvaro ombord på båten så det får man bara acceptera.
I kväll blir det Stockholmsresa. Och möjligen premiär på Bothniabanan. Det skulle ha blivit Bothniabana redan i måndags men makterna ville inte riktigt. Beroende på inställda och omdirigerade tåg så fick Donkeyman i stället taxiresa. Planen i eftermiddag går ut på tåg Husum - Umeå Ö. Samt nattåg Umeå Ö - Stockholm via Örnsköldsvik. Vi får se vad som sker. Kanske det blir bussersättning till Umeå och nattåg "gamla vägen" via Vännäs igen. Regulariteten på den nybyggda banan tycks inte vara vad den borde vara.
I morn blir det i vart fall att uträtta en mängd ärenden i Stockholm. Samt helgbesök hos gamle vännen Kalle ute i betongen. Samt avslutning med söndagens stora begivenhet: Ångbåtsresa med "Saltsjön" Stockholm - Utö och åter.
Den resan kommer också Donkeyman att fira 45-årsjubileum som Sjöman. Därför att i början av juni år 1965 gick nämligen den unge och lovande Donkeyman ombord på ångfartyget "Saltsjön" för att sommarjobba som däckselev. (Han hade jobbat något lite på båtar redan -64 men det var bara korta påhugg. Sommaren på "Saltsjön" blev en inspiration till att gå över till Waxholmsbolaget vilket i sin tur inspirerade till att välja sjöfarten som yrke. Och sedan dess har Donkeyman i en eller annan form försörjt sig genom sjöfarten.
Det har det blivit en lång resa genom många av sjöfartens områden. Från däckselev gick den vanliga stegen Jungman > Lättmatros > Matros innan Donkeyman ramlade ned i maskinrummet.
Därifrån gick färden vidare som Eldare och Maskinchef på ångbåtar. Sedan tre år på Sjöbefälsskolan och Sjöingenjörsexamen, vilket gav ett avstamp till vidare turer ute på det stora havet som 2:e maskinist > 1:e maskinist och slutligen som Maskinchef.
Några år som Redare och Maskinchef på Blidösund och Östanå 1 samt en mängd med Konsultuppdrag ledde så småningom ut på storhavet igen. Sedan följde ungefär 20 år i land hos stora rederier som Inspektör, Kvalitetschef, Fleet Manager samt Independent Consultant and Surveyor. Plus en mängd med diverse kurser inom sjöfartens område på olika akademier, i huvudsak i England.
Nu har cirkeln slutits. Donkeyman är åter Maskinchef. Men fuskar också vidare som Konsult. Och han har inte ångrat sitt yrkesval en enda gång.
Fast allt började på "Saltsjön", vilket skall firas på Söndag.
Läs även andra bloggares åsikter om sjöfart, minnen, nostalgi
En välförtjänt trevlig söndag får tillönskas eder.
SvaraRaderaHoppas du får en trevlig söndag och kanske du får dig några Ale ombord...
SvaraRaderaMässkalle