måndag 1 februari 2010

Vintersjöfart

Det är nu sex veckor sedan vi gjorde vinterns första isbrytningsuppdrag. Vilket kan jämföras med förra vintern då vi började den 8. Februari. Det kan därför vara på sin plats att berätta lite om hamnisbrytning.

Isläggning och ishinder är en hel vetenskap. Som kräver stor lokalkännedom. Det blir inte isläggning bara för att det blir en massa kallgrader. Ström och vind kan hindra isläggningen. Samtidigt är vanlig fast kärnis inte särdeles hindrande för sjöfarten. Men när isen driver med vind och ström bildas det med tiden vallar där "det tar stopp".

Bottenviken har varit igenfrusen hela Januari nu. Och eftersom vinden till stor del har varit sydlig så har det blivit ordentligt tjockt längst upp i norr. Men även Kvarken har samlat en hel del. I princip har det på Svenska sidan gått åt en isbrytare i Kvarken och två längst i norr medan den minsta har jobbat i Gävlebukten.

Norra Bottenhavet har däremot varit ganska lättframkomligt - tills nu. De senaste dagarna har det kommit stora mängder drivande från just området kring Kvarken samtidigt som vinden har minskat.

Här i Husum ligger det vanlig trevlig fastis på runt 20 cm i hamnen och en liten bit ut. Utanför kommer ett bälte med drivis som har frusit fast i fastisen och som därmed är stationär. Här är det betydligt tyngre för fartygen. Sedan kommer ett stort fält med is som flyttar runt och packar sig med vind och ström. Här går det som trögast. Kommer båtarna igen det och ut "till havs" går det genast lättare.

Den som vill följa isutvecklingen kan studera den Svenska Iskartan från SMHI som brukar finnas uppdaterad någon gång efter 1200 dagligen. För den som är intresserad och vill läsa mer innehåller SMHI:s istjänst flera intressanta artiklar i ämnet.

SMHI Iskarta

Det är i huvudsak tre olika fartygstyper som trafikerar Husum.

För det första har vi de stora ro/ro - båtarna. Det är normalt sett två seglingar i veckan till England och två till Lübeck. De här båtarna trafikerar Holmsund, Husum, Sundsvall och Iggesund. Lasten består av färdiglastade kassetter med pappersrullar och andra produkter. Snabb lastning, lossning och surrning är melodin.

Sedan har vi en flotta med mindre bulkbåtar. Fabriken importerar en stor mängd med råvara, dvs timmer och flis som kommer med de här båtarna. Sedan exporteras pappersmassa som också går med ungefär likadana båtar. Men de har också en del andra laster som kalksten och mesa. Dess värre är det sällsynt att en båt kommer med en last och avgår med en annan. De flesta kommer eller går i ballast.

Den tredje typen är tankbåtar som kommer med produkter som behövs i fabriken, sådant som olja, soda, klor och liknande.

För att förklara lite skall jag redogöra för helgens övningar:

Vi börjar på lördag morgon.

På morningen kom "Selanka", en kemtanker som lossade 6000 ton Kaustiksoda. Det var i grunden en problemfri assistans. Nästa rörelse var avgång med "Flinterbirka" som lossat 2000 ton kalksten. Den här blev mer problematisk. Den kom inte många meter ut så satt den bom fast. Sedan vi hjälpt till lite grand klarade den av att leta sig ut för egen maskin. Slutligen gick Livland som kommit med 3000 kubik med virke från Baltikum. Även den här kom iväg och tog sig ut till sjöss även om det gick påfallande sakta.

Söndag morgon avgick "Selanka". Nu gick vi före och kunde ta ombord lotsen och så överlämna den till isbrytaren "Frej" som eskorterade den ut och en bit söderut. Nu hade det drivit in ett rejält bälte med segare is utmed kusten. På höjd med Skags udde mötte de "Medbalkash" som använde samma ränna för att ta sig in. Fast det gick minst sagt sakta och trögt för dem. De hade 4500 kubik med virke från Riga. Efter några timmars väntan gick vi ut igen och mötte dem, satte ombord lots och eskorterade dem in till kaj.

Strax efter kom en av ro/ro - båtarna - "Transreel". De skulle lossa 49 drag och lasta 40. En affär på ungefär 5 timmar. De är så kraftiga att så länge det inte blir betydligt värre så klarar de sig själv. Bortsett från att vi måste röja ur ro/ro - läget och krossa upp den is som ligger där. Annars kommer de inte in till kaj.

Nu hade "Frej" varit söderut och återkom med en liten konvoj. Det var "Helma" som skulle till Rundvik. Så var det "Nedland" som kom till oss med 2700 kubik med virke från Bergkvara. Den tredje var "Cathy jo" som skulle lasta 2500 ton med massa till Vlissingen. Men "Cathy jo" skulle använda samma kajplats som "Transreel" så "Frej" parkerade den i isen utanför hamninloppet så länge. Vi tog in "Nedland" och sedan avgick "Transreel". Här fick vi vända dem genom att sätta stäven mot deras bog och trycka dem runt genom isen. Och så snart de seglat gick vi ut och bröt loss "Cathy jo" så de kunde komma in. Vid 22-tiden kunde vi hålla kväll.

Sedan kom måndagen som blev stillsam på dagen. Men vid 18 fick vi bryta upp hamnen och en ränna så "Cathy jo" kom ut igen. Dess värre körde de fast efter ett tag så vi fick gå ut och bryta loss dem. Men samtidigt kom "Obbola", en annan ro/ro-båt och det visade sig gå ganska trögt för dem också. Fast "Cathy jo" fick ju glädje av en nybruten ränna så de kom iväg för egen maskin.

"Obbola" visade sig ha haveri på bow thrustern så det räckte inte bara med att rensa läget. Vi måste också göra en helt vanlig gammaldags assistans så de kom in till kajen. Efter några timmar var de klara och då fick vi vända dem också så de kunde komma iväg.

Sista uppdraget var vid midnatt när "Medbalkash" var färdiga. Men då hade "Frej" sagt ifrån att de inte fick gå ut ensamma så den tog vi ut och parkerade i isrännan tills de kunde komma och "hämta" dem. Eftersom isbrytaren var långt uppe i Kvarken så fick de nog vänta till morgonen innan färden fortsatte.

Tisdagens första båt var ett extra anlöp av "Transpulp" som man kan beskriva som "det tunga artilleriet". En i alla avseenden imponerande ro/ro - båt där sådana som vi nästan är mer i vägen. De skall segla vid 13-tiden och då hoppas vi att "Nedland" kan smyga iväg tätt efter dem. Självfallet hinner de inte med men antagligen kommer de ordentligt långt ut innan det blir problem. Vi får se vilka direktiv som kommer från isbrytaren. Sedan blir det kväll. Och bara en enda båt i morgon. En liten bulkare som vi inte vet när den kommer. Den lastar i Kaskö i dag och skall sedan ta sig tvärs över till vår sida.

Ungefär så framskrider dagarna just nu. Men situationen kan ändra sig på några timmar. Blir det vindväxling så försvinner bältet utanför oss omgående. Det är fullt normalt att isen driver med 0,5 - 1 knop så det går fort.

Jag avslutar med ett litet bildgalleri:

"Selanka" inne i hamnen i Husum

Detta är vintersjöfart. Besättningen på "Selanka" håller på att ta fram spel, pollare och trossar.


Här håller vi på med att bryta väg för en av våra "patienter".


Vi har just satt över lotsen till "Medbalkash". Matrosen Åke assisterar.


Vändningsmanöver med "TransReel". Stäven mot deras sida och spakarna i botten så kommer de runt trots att det ligger en massa is och bromsar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Trevligt med rapporter från Husum, ser fram emot flera.

    /Per

    SvaraRadera