Detta skall vara ännu en berättelse om några få dagar på jobbet. Historien börjar på kvällen Onsdag den 17.Februari. Hamnen i Husum är tom på båtar och vi väntar två stycken. Men vi vet inte när eftersom det är isdrift från Öst mot Väst och därmed blir det hårda bud utanför fastisen.
Den som först anländer är en chemtanker "Dutch Aquamarine" som kommer från Kaskö i Finland. Den skall lossa 1750 ton klorat. Det är hjälpisbrytaren "Balder Viking" som kommer med "Aquamarine" i släptåg. Vi tar över när de kommit in i fastisen och får in dem till kaj så de blir väl förtöjda.
Strax efter kommer "Helena" från Holmsund. Det är en stor ro/ro - båt som går i regelbunden trafik här. Den kommer en gång i veckan. Routen är lastning i Holmsund - Husum - Iggesund - Tunadal och så lossning i Lübeck.
Vid midnatt är allt klart och vi tar kväll.
Fredagen börjar vid 12-tiden när "Dutch Aquamarine" är klar för avgång. Samtidigt är "Medbalkash" på väg in. De kommer från Liepaja med 4500 kubikmeter med björkved. Och de har klarat sig själv för egen maskin men har fastnat just utanför fastisen i ett område med isskjutning.
Här har vi brutit ränna åt "Dutch Aquamarine" och fått ut dem i ett fält med nyis. Nu drar de iväg och bryter egen "ränna". De skall klara sig själv en bit men räknar med att "hänga på" "Helena" när den kommer lite senare. Bägge båtarna skall till Iggesund.
Men innan vi lämnar "Dutch Aquamarine" åt sitt öde hämtar vi av lotsen. Som skall över till "Medbalkash". En båt som går under artistnamnet "Kalla Bärs" här uppe. Därför att det är så in i bomben svårt att minnas det rätta namnet. Å andra sidan skall den med tiden döpas om till "Kurland". (Se Fotnot).
Och här ligger "Kalla Bärs". Bom fast. Kommer inte en meter. Ungefär 500 meter härifrån tar det också stopp för "Aquamarine". Men den är inte längre vårt problem, så länge den inte är i sjönöd. Det blir en del "seriös isbrytning" med full muff i maskin för att över huvud taget komma fram till dem. Och sedan drar vi en repa utmed deras styrbordssida.
Deras gubbar väntar sig att få ombord lotsen nu men de får stå och titta på ett tag till. Först drar vi förbi dem och rensar en sväng akter om dem. Så vänder vi och ger dem order "Full Astearn".
Så kommer några spännande ögonblick: "Den kommer" ... "Fan heller de bara vispar vatten med skruven"..... "Jo, nu djävlar rör den sig" ..... Och mycket riktigt sakta seg den bakåt och så fick de backa till dess det tog stopp. Så blev ordern från oss "Stop Engine". Varefter vi gick fram och tillbaka i den nya rännan genom det svåra partiet en gång till för att bredda lite grand. Sedan fick "Kalla Bärs" besked: "FULL AHEAD" - give what you have. Och så bånglade de sig igenom vallarna. Och vi gick några meter före.
Väl inkomna i ett lite lättare parti satte vi över lotsen och satte fart mot hamn igen. För att nu skulle "Helena" avgå. Men de har ju tusentals med hästkrafter så de klarar sig själva bara de kan vända. Vilket gick bra.
Så här ser det ut just nu några sjömil ut. En minst sagt dålig bild men det var så våldsamt skarpt solsken och jag slarvade lite med exponeringen.
Under tiden hade "Dutch Aquamarine" kommit sig loss. Men de avvaktade att "Helena" kom och så "tog de rygg" på den söderut. Vilket gick bra. Många timmar senare såg vi att duon kämpade sig fram med 5-6 knop mot Iggesund.
Den här expeditionen tog hela eftermiddagen från 12 till 17. Sedan höll vi kväll. Och inväntade "Kalla Bärs" avgång. Vilket inträffade först nästa kväll, dvs fredag. Det första budskapet var att isbrytaren "Frej" skulle hämta dem utanför oss vid 3-4 tiden på lördag morgon. Men så blev det inte. Plötsligt ändrades planerna och vi fick smälla i gång redan vid 19 på kvällen och få loss dem. Samt öppna rännan. När vi brutit ny ränna ut ur hamnen och brutit upp isen runt deras kajplats klarade de att svänga ut aktern. Så tryckte vi runt dem och gick före dem ut till isbrytaren. Varefter de fick hjälp natten igenom söderut.
Så här ser "Helena" ut. Och de kom till Iggesund och ut därifrån. Men Sundsvall blev för tungt. Hela ekipaget körde fast på vägen in samtidigt som en handfull båtar satt fast på vägen ut. Alla fick vänta i nästan ett dygn så kom "Atle" och tog "Helena" in och ut samt de andra ut.
Nu på lördag kväll väntar vi på "Gaastborg". Den fick vänta på isbrytare i Jakobstad / Pietasaari i nästan ett dygn. Så blev de hämtade av "Fennica" men nu sitter de fast i isen 12-15 sjömil ut härifrån. Antagligen kommer inte någon isbrytare förrän i natt och får dem in till oss. Så skall de ta ut "Helma" från Ö-vik på samma vända. Så det blir Söndag med god marginal innan de dyker upp. Och på Söndag eftermiddag / kväll har vi ro/ro - båten "Transreel" som skall in och ut igen.
Detta är en bra länk som visar isdriften just nu FIMR
Fotnot: För mina Norska läsare måste jag påpeka att "Kalla Bärs" är Svensk slang för "Kalla Pils". Och för de Svenska läsarna måste jag förklara att "Kalla Bärs" på Norska betyder ungefär "Kall Folkskit".
Läs även andra bloggares åsikter om vinter, väder, vintersjöfart
Ahh, härliga minnen du framkallar från min egen tid som isbrytarmaskinist på; Oden(nya),Frej,Njord,Ymer,Ale,Tor, o senast Atle, när jag var ute varje vinter på 90-talet, senast 2004. Fick ett återfall nu, så jag är på liten "pes" i västkusthamnar när tid o lust finnes :-)
SvaraRaderaRautarooki (eller va fan hon hette), var ett brett åbäke (pucher?) vi drog kors o tvärs i bottenviken då. Finns hon kvar?
Naturligtvis får Kustbevakningen mer pengar eller alla pengar dom vill. Dom är ju effektiva, 100% effektiva, dvs dom uttnyttjar sina anslag till 100% det är ju så man
SvaraRaderaskall mäta effektivitet , inte sam-
hällsnyttan av vad man gör.
Sjöman
Öman
Naturligtvis får Kustbevakningen mer pengar eller alla pengar dom vill. Dom är ju effektiva, 100% effektiva, dvs dom uttnyttjar sina anslag till 100% det är ju så man
SvaraRaderaskall mäta effektivitet , inte sam-
hällsnyttan av vad man gör.
Sjöman
Öman