Gårdagen tillbringades på skolan. Donkeyman går nämligen en kurs på Chalmers. Vilket tvingade upp honom vid en tidpunkt när han sällan går upp i vanliga fall. Frukost på campingen. Så spårvagn 5 till Lilla Bommen för vidare tur med Älvsnabben 3.
Älvsnabben är ju ett namn man kan filosofera kring. Det är namnet på en plats utanför Muskö i Stockholms skärgård och gav därmed namn till en av den Kungl Svenska Flottans fartyg. En gammal lasthoj som gjordes om till elevfartyg. Där grå bolagets män fick uppleva främmande länder på diverse långresor.
Och en dag avslöjades storstilad brännvinssmuggling vid hemkomst från ett eller annat utland. Varvid Älvsnabben döptes om till "Älvsnapsen". I vart fall i folkmun.
Så har Västtrafik använt namnet för sina färjor. Bekväma och snabba passagerarbåtar som går på Göta Älv. Och det är väl få Göteborgare som vet att det faktiskt finns en plats som heter just Älvsnabben. Men nu reser Donkeyman dagligen fram och tillbaka mellan Lilla Bommen och Lindholmen.
Som också är en plats som ger minnen. Här låg ju Lindholmens varv på den tiden det begav sig. Platsen där onda människor tillverkade Pielstickmotorer på licens. Enbart för att Donkeyman och hans jämlikar skulle få ett h***e ombord i båtarna. Gärna i kombination med Hedemoras hjälpkärror.
Men på vägen passerar Älvsnabben förbi Götaverken som numera går under artistnamnet Cityvarvet. Det ger betydligt angenämare vibbar. Donkeymans maskinistkarriär har gjort honom till kompis med många huvudmaskiner av just Götaverkens fabrikat. Och det var finfina grejor. Och man tillverkade bra hjälpkärror också.
Lindholmen...Pielstick!
SvaraRaderaFy för F*n!
Körde två gamla PC2V under ett års tid i Finnforest...Tjockoljedrift!
Jag säger återigen Fy F*n!
mvh
chief karlsson
p.s. körde två identiska maskiner i gamla Tor Dania mitten 80-talet men det var bättre kvalitet på fuelen den gången!