Nu har våra lokala bleckor haft ett stycke om den farliga korsningen mellan Røstbakken och Fagerlivegen. Ett kryss som dessutom effektivt skyms av en omfattande häck.
Något som inte är speciellt för just detta kryss. Tromsø by är full med staket, häckar, buskage och en massa annat som skymmer i kryssen. Och som man inte gör något som helst åt. Dessutom har man i hela området söder om Tverrforbindelsen (undantaget Workinnmarka) den filosofin att all trafik skall gå på alla väger. Det vill säga det är fritt fram för genomfartstrafik genom villaområdena. Trots att det inte finns gångbanor, trots att belysningen är undermålig och trots att det ligger daghem utmed dessa vägar och trots att de fungerar som skolväg för massor av barn.
I debatten kring det nu aktuella krysset hävdar man att det inte är häcken som är problemet. Det som skapar farligheten är att bilisterna kör för fort. Man har nämligen infört 30 zon över i princip hela Sørøya. Trots att all trafikforskning visar att den sortens zoner inte efterföljs. De höjer över huvud taget inte säkerheten, snarare tvärtemot. Däremot ökar tryggheten - i form av en falsk trygghet. Men Mupparna föredrar ju att försöka ändra på folks beteende framför att skapa regler som tar hänsyn till hur folk tänker. Och trafikforskning utförd någon annan stans saknar relevans för Tromsø - enligt dem.Skall man skapa en säker trafik på Sørøya finns det bara en sak som gäller. Få väck genomfartstrafiken. Varför accepterar folk i Hamna, på Stakkevollan och i alla andra nyare områden att hålla sig till genomfartsvägar och matargator medan folk på Sørøya skall ha full genomfart överallt ?
Donkeyman menar fortfarande att man bör genomföra en full trafiksanering av hela Sørøya.
Receptet för detta finnes i en tidigare serie med artiklar om Tromsötrafiken. Där finns artiklar specifikt om 30-zoner men också om Sørøya och Fagereng bland anant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar