lördag 5 april 2008

Den ena den var vit

Hans-Göran Björk
Den ena den var vit
Om konsten att sänka skepp
Berättelsen om en statlig banks kamp mot Rederi AB Slite
HGB Mediaproduktion, ISBN 91-631-8731-0

Åter har Donkeyman tagit sig igenom en bok som skakar om läsaren. En bok som bekräftar det "alla" visste. Nämligen att Nordbanken agerade som torped i samband med konkursen hos familjen Myrstens rederi Rederi AB Slite.

Konkursen var en av de mest omfattande konkurserna i Sverige och ägde rum i samband med bankkrisen i början av 1990-talet. Författaren dokumenterar bortom allt tvivel att det var Nordbankens agerande som framprovocerade konkursen. En konkurs som bland annat konkursförvaltaren senare ansåg vara helt onödig.

Därigenom förlorade familjen Myrsten sitt livsverk. Och över 1000 personer blev utan jobb. Men det var inte bara Slite som konkade genom Nordbankens agerande. Banken sänkte utan förbarmande tusentals andra företag som mycket väl både kunde och borde ha överlevt.

Boken klarlägger också den chockerande historien om Nordbanken som huvudbank för de bägge huvudkonkurrenterna "Silja" och "Slite". Och flera centrala personer i banken sitter också i Siljas styrelse. Samt har egna intressen i det bolaget. Så väljer Nordbanken sida och menar att Östersjön är "för liten" för båda rederierna. Varefter man på alla sätt försöker "bli av med" Slite och samarbetspartnerna i Viking Line.

När konkursen är ett faktum försöker Nordbanken till och med pressa konkursförvaltaren att omedelbart lägga ned trafiken och sälja fartygen "as is, where is". Men genom att denne visade ett osedvanligt prov på personlig integritet lyckades han rädda enorma värden. Och konstatera att konkursen i grunden var helt onödig. Enbart framprovocerad av Nordbanken som utnyttjade ett svagt tillfälle i Slites historia till att försöka göra "Silja" ensamma på Östersjön.

Boken kan också vara lämplig att läsa för Norska läsare. Därför att Nordbanken som numera heter Nordea har etablerat sig tungt i Norge. I Sverige var man på 1990-talet van vid de klassiska husbankerna som agerade i kundernas intresse. Det var helt nytt att man råkade ut för en statlig bank som agerade som en ren "gangsterbank". I Norge är man än i dag van vid de små lokala bankerna som tillvaratar de lokala intressena. Men vad händer om det skulle visa sig att den nuvarande globala ekonomiska oron utvecklas vidare här i landet? Genom exemplet Nordbanken ser vi att det inte är någon fördel för kunderna att banken var statlig - snarare tvärtemot. Och Nordbanken / Nordea kommer helt säkert att gå fram likadant i Norge som man gjorde i Sverige den gången det var kris.

Hur gick det då på Östersjön. Nu nästan 15 år senare ser vi att de vita båtarna (=Silja) har gått sämre och sämre medan de röda båtarna (=Viking Line) har gått bättre och bättre. Silja har sålts ut ur Sverige. Först till Amerikanska intressen och sedan till Estland medan Viking är Åländskt. Den Svenska delen av Viking Line slaktades ju av Nordbanken. Alltså kan vi tacka den statliga Svenska Nordbanken för at vi inte längre har något Svenskt rederi i Östersjötrafiken.

Denna bok rekommenderas till alla. Man behöver inte vara sjöfartsintresserad, eller ens ekonomiskt intresserad. Den kan läsas som en ren dokumentar. Och den bör läsas av alla som har en ekonomisk situation som gör att man är beroende av banker......

1 kommentar:

  1. Jag kan ju bara spekulera vad dåvarande SF-Line hade i tankarna då Slite gick i putten men man hade ju faktiskt behövt Slites fartyg. Men istället för att aktivt hjälpa Slite ur de ekonomiska trångmålen kalkylerade man istället att köpa fartygen av konkursförvaltaren till "vrakpris".
    Antagligen kallkylerade man med att ingen var intresserad av de här på sätt och vis lite speciella fartygen, de kanske ansågs vara specialbyggen för ett visst syfte. Men där kalkylerade man fel, rejält fel.

    Man borde kanske tagit visdom när Birka-koncernen förlorade sitt nybygge i Wärtsilä-smällen några år tidigare. Jag var själv anställd av Birka och det var lite speciellt att se grekerna svänga in med sin kryssare med super 1A isklass i Nassau, man funderade ju vad den gjorde där så att säga.

    SvaraRadera